04

Op de laatste dag van het schooljaar mogen de leerlingen van een Haagse klas van het vmbo, waar minister-president Mark Rutte geschiedenis en maatschappijleer geeft, een onderwerp inbrengen.

‘Europa en de Grieken meester Mark!’, roept Sanne. ‘Jáááá Europààà!’ valt de klas haar bij.
‘Geen discriminatie op de arbeidsmarkt, jongens? Of dat gedoe met die achterlijke gladiolen hier in de Schilderswijk, Rachid?’
‘Nee man… Niet cool weet-je, voor je het weet gaat het over Zwarte Piet en de slavernij of zo…’
Venijnig blikt hij naar Romeo schuin achter hem, die met een betekenisvolle beweging zijn wijsvinger even over de keel strijkt.

‘Wat kan je leren van die Griekse losers? Nooit op de pof leven en altijd de waarheid spreken’, antwoordt meester Mark. ‘Oké  jongens, dat was Griekenland. Nu over Hans de Boer, je weet wel, die voorzitter van de werkgeversorganisatie die werklozen labbekakken vindt. Ik verklap alvast dat het onderwerp voor jullie van belang is.’
‘Waarom-Grieken-vernederen-man-vernederen-man…’, rapt Romeo halfluid achterin de klas.
‘Dat kan Hans ons leren mijn jongen’, vervolgt meester Mark onverstoorbaar. ‘Competitie is goed voor de economie, mits je niet vies bent van een beetje ellebogenwerk.’

‘Zit niet te maffen Aziz!’, bijt meester Mark de jongen toe bij het raam. ‘Was je vannacht soms druk met politiebureaus in de fik steken?’
‘Grie-ken Grie-ken Grie-ken…!’, yelt de klas opstandig.
‘Wat hebben jullie toch met die Grieken? Mijn partij zegt wat ik al jaren zeg: eigen schuld dikke bult! Die Tsipras met zijn Syriza is een lul-de-luxe! Griekenland kun je de Europese Antillen noemen. Net Spanje of Portugal. Wat mij betreft gaat er geen cent meer naartoe.’
‘Meester, ze werden tot de EU toegelaten terwijl men op de hoogte was van de corruptie van de toenmalige leiders. Hoe kan dat?’, vraagt Fatima met een pruilmondje.
‘Terwijl men deed alsof men de opgepoetste cijfers van Goldman Sachs geloofde’, vult Carlito haar aan.

‘Ach, waarom waarom…’ prevelt Rachid terwijl hij met een onbestemde blik uit het raam kijkt. ‘Als onze banken er miljarden  aan kunnen verdienen met speculeren moet je het niet laten natuurlijk.’
‘Tja… Met de kennis van nu…’, zegt meester Mark met een brede grijns. ‘Maar om terug te komen op de labbekakken van Hans…’
‘Alles-in-het-belang-van-de-banken-man… Waarna Romeo zijn rap eindigt met ‘Wie is de grondlegger van het belastingparadijs?!’
‘Sjààànn-Klóóót-Junckerrrr’ yelt de klas terwijl ze elkaar bestoken met high fives.

‘Het was onze Bolkestein’, doceert meester Mark, ‘die destijds kritiek uitte. Voorbij Parijs is alles corrupt, waarschuwde Frits nog. Niemand die luisterde.’
‘Waarom neemt u Geert Wilders eigenlijk niet serieus met zijn kritiek op de EU en de euro?’, vraagt Marina liefjes.
‘Pas nadat de labbekakken uit het zuiden toegelaten waren kreeg De Bolk een grote mond’, verklaart Mohammed op zakelijke toon. ‘Als leider van de VVD gaf hij zijn fractie opdracht om voor de toetreding van Griekenland te stemmen.’
‘Omdat de kapitaalmarkt dat wil!’, joelt de klas, ‘omdat de kapitaalmarkt dat wil!’
‘Goed jongens… Waar begon het allemaal? Kennen jullie Alle Menschen werden Brüder?’
‘Als dát uitleg geeft op de vraag waarom Hongarije binnen de EU kon veranderen in een dictatuur, graag!’
‘Ja eh… Toedeledoki!’

Ron Kretzschmar  

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
peter
8 jaren geleden

speels inzichtelijk gemaakt nadat ik geruime tijd het Nederlandse nieuws kon volgen, ik ben nu weer bij de les!