08

Het actiecomité Groeiend Verzet komt zaterdag in actie tegen het voornemen van Rijkswaterstaat om het Tweede Volksbos bij Vlaardingen te kappen voor de aanleg van de Blankenburgtunnel.

Ter voorbereiding van de aanleg van de Blankenburgverbinding laat Rijkswaterstaat binnenkort archeologisch onderzoek verrichten op de locatie van het Tweede Volksbos in natuurgebied De Lickebaert tussen Vlaardingen en Maassluis. Daarvoor moeten bomen en jonge aanplant gekapt worden. Wrang is het feit dat het Tweede Volksbos in 2013 door omwonenden en natuurliefhebbers geplant werd juist uit protest tegen de geplande tunnelverbinding.

‘Hoewel het tracébesluit voor de aanleg van de Blankenburgverbinding nog niet eens is ondertekend en er meer dan 2.000 zienswijzen tegen de tunnel zijn ingediend, voert Rijkswaterstaat al voorbereidende werkzaamheden uit’, meldt Groeiend Verzet getergd in een persbericht. ‘Het actiecomité is faliekant tegen aanleg van het tracé.’ Zaterdagochtend om 11 uur houdt het comité een protestbijeenkomst in het Tweede Volksbos, te bereiken via de oprijlaan van Zuidbuurt 38.

Ook het nabijgelegen Eerste Volksbos, kortweg Volksbos, wordt verwoest indien de Blankenburgtunnel daadwerkelijk zal worden aangelegd. Het Volksbos is een natuurgebied in De Lickebaert en Maassluis en geldt als het oudste protestbos van Nederland. Het werd in 1992 aangeplant uit verzet tegen de mogelijke komst van een afvalstortplaats. Het bos is zo’n 20 hectare groot en wordt beheerd door het recreatieschap Midden-Delfland.

Het kabinet besloot in 2011 tot de aanleg van de Blankenburgtunnel. De toltunnel verbindt de A15 en A20 onder de Nieuwe Waterweg bij Vlaardingen en moet de verkeersdruk rond Rotterdam verminderen. Daarbij doorkruist de snelweg het natuur- en recreatiegebied Midden-Delfland. Uit onvrede over de houding van de overheid inzake aanpassingen voor de aanleg van het tracé stapten Natuurmonumenten en Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland uit het overleg.

In september vorig jaar plaatste minister Schultz haar handtekening onder het ontwerp-tracébesluit, samen met bestuurders uit de regio. Naast Rotterdam tekenden ook de gemeente Vlaardingen, de provincie Zuid-Holland, het Hoogheemraadschap van Delfland, het Waterschap Hollandse Delta, de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het recreatieschap Midden-Delfland de overeenkomst.

Het totale project zal ongeveer 1,1 miljard euro gaan bedragen. Een deel daarvan, 316 miljoen euro, wordt uit tol bekostigd. Personenauto’s betalen 1,18 euro, vrachtwagens 7,11 euro (prijspeil 2013). Het is wettelijk vastgelegd dat de tolheffing tijdelijk is en stopt zodra het benodigde bedrag binnen is. Voor het kwaliteitsprogramma trekken Rijk en regio 51 miljoen euro uit.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties