De Wederopstanding van een Klootzak

21

Guido van Driel is een filmmaker die buiten de gebaande paden zijn speelfilmdebuut heeft gemaakt. Na een carrière als beeldend kunstenaar en striptekenaar kan deze 50-jarige regisseur geen ‘jong’ talent meer genoemd worden. Van Driel heeft zijn eigen graphic novel Om mekaar in Dokkum (2004) verfilmd.

Samen met voormalig filmcriticus Bas Blokker schreef hij het scenario. Op de plek waar missionaris Bonifatius op 5 juni 754 werd vermoord, verrees het stadje Dokkum. Ronnie (Yorick van Wageningen) is een keiharde gangster die tijdens een feest ternauwernood een aanslag overleeft. Samen met zijn lijfwacht Janus (Judas Goslinga) vertrekt hij naar Friesland om de dader op te sporen.

Het omvangrijke lijf van Ronnie vult aan het begin van de film vrijwel het gehele beeldscherm. Het leidt tot een bepaalde vorm van spanning. De film zit trouwens vol met ongebruikelijke visuele vondsten, wat goed past bij het onderwerp. Ronnie is tot inkeer gekomen omdat hij ontsnapte aan de dood. Hij ervaart dat er andere dingen in het leven zijn dan mensen martelen en doden. Zijn zintuigen staan op scherp en hij ontdekt hoe bijzonder de banale realiteit is.

22

De wederopstanding van een klootzak is zowel een harde gangsterfilm als een filosofische bespiegeling. Door de sterke hoofdrol van Yorick van Wageningen komt het vreemde verhaal geloofwaardig over, soms zelfs meeslepend. Minder sterk is de verbinding met de tweede verhaallijn: de Angolese asielzoeker Eduardo is bezeten van bomen en klimt er voortdurend in, hetgeen niet strookt met de activiteiten van gangster Ronnie.

Pas tegen het eind komen beide verhaallijnen op een bevredigende wijze tezamen. Bijzonder is de wijze waarop Van Driel het Friese landschap in beeld brengt. Het enigszins popperige historische stadje Dokkum en de grootse ruimte daarbuiten zijn prachtig verfilmd. De koddige dialogen tussen Ronnie en zijn lijfwacht, alsmede de rauwe en uiterst onaangename geweldsmomenten doen denken aan het werk van de Amerikaanse regisseur Quentin Tarantino.

Van Driel heeft zijn weerbarstige verbeeldingskracht gebruikt voor dit ongewone debuut. Na een documentaire, een korte film en deze speelfilm is het de vraag of hij verder zal gaan met het regisseren van films, dan wel terugkeert naar zijn eerdere werk, het stripboek. Hopelijk gaat Van Driel verder op zijn pad. Na De Ontmaagding van Eva van End van Michiel ter Horn kan de Nederlandse film wel wat oorspronkelijkheid gebruiken.

Ulrik van Tongeren

De wederopstanding van een klootzak (A-film, 2013)

 

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Laatste reacties
Rubrieken