13

UTRECHT – De Europese Unie geeft jaarlijks 10 miljard euro overheidssteun uit aan biobrandstoffen voor het verkeer. Dit bedrag is bijna twee keer zo hoog als de biobrandstofindustrie zelf investeert.

Dit blijkt uit een kosten-baten analyse van het Europese biobrandstoffenbeleid door het International Institute for Sustainable Development (IISD). De steun is navrant omdat biobrandstoffen geen milieuwinst opleveren. “De negatieve milieu-effecten van de huidige generatie biobrandstoffen zijn breed aangetoond. Nu blijkt dat deze sector ook nog aan het subsidie-infuus ligt en op economisch drijfzand is gebouwd”, aldus Ron Wit van Natuur & Milieu.

In 2011 werd binnen de EU 9,3 tot 10,7 miljard euro besteed voor het bereiken van een marktaandeel biobrandstoffen van 4,5 procent. Automobilisten worden gedwongen extra te betalen voor hun brandstof aan de pomp door een bijmengverplichting van de overheid. Sommige EU-lidstaten stellen de subsidie beschikbaar omdat op biobrandstof geen of minder accijns wordt geheven.

De omvangrijke staatssteun is opmerkelijk omdat recente studies van de Europese Unie hebben aangetoond dat de huidige biodiesel uit voedselgewassen geen klimaatwinst oplevert. Indien EU-lidstaten zoals Nederland de bijmengverplichting voor biobrandstoffen verhogen naar 10 procent in 2020, stijgen de subsidies aan de sector naar ongeveer 30 miljard euro per jaar, zo blijkt uit de studie van IISD.

De meeste staatssteun gebruiken oliemaatschappijen om grondstoffen voor biobrandstoffen in te kopen. Volgens de onderzoekers wordt van de 10 miljard nu al enkele miljarden besteed aan de import van grondstoffen van buiten Europa. Op dit moment is 40 procent van de grondstoffen voor biodiesel van buiten de EU afkomstig, dat aandeel zal snel stijgen. Het beperken van de productie van biobrandstoffen zal niet het inkomen van boeren aantasten omdat zij voedsel voor de groeiende wereldbevolking blijven produceren.

Natuur & Milieu is van mening dat Europa de import-afhankelijkheid van energie en de CO2-uitstoot goedkoper en sneller kan worden verminderd door het gebruik van zuinige (bestel)auto’s en elektrisch rijden te bespoedigen. Door in Europees verband de CO2-norm voor wegverkeer van 95 naar 80 gram CO2/km in 2020 aan te scherpen, kan tegen veel lagere kosten klimaatwinst worden behaald dan met biobrandstoffen, aldus de milieuorganisatie.

 

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*