Voorspellende muziek

27

Alessandro Bosetti is een Italiaanse muzikant en componist. Tot nu toe waren zijn uitgaves met elektro-akoestische composities in combinatie met tekst ingewikkeld qua opzet, ritme en compositie. Renard, zijn eerste langspeler, werd samengesteld op verzoek van FRAC France-comte, een centrum voor moderne kunst in Frankrijk.

Voor deze uitgave heeft hij zich laten inspireren door een video die hij heeft gezien in een etnologisch museum Quai Branly te Parijs. De video verhaalt over een Afrikaanse waarzegster die aan de hand van voorwerpen en vragen de toekomst voorspelt. Ze gooide hiervoor een handvol voorwerpen op tafel. Aan de hand van de ontstane schikking en vragen die zij haarzelf stelde, kwam zij tot een voorspelling.

Een soortgelijk concept heeft Bosetti losgelaten op een groep mensen. In samenwerking met ontwerper Annette Stahmer werd door hen een aantal voorwerpen uitgekozen waaraan en een betekenis werd gegeven. De groep stelde zichzelf aan de hand van deze wetenschap vragen over onderwerpen als liefde, gezondheid, reizen, familie en andere relevante onderwerpen. De gesprekken werden opgenomen waarna delen ervan werden gebruikt voor een achttal composities.

De muziek op Renard wordt gespeeld door Bosetti met stem en oscillator, Laurent Bruttin op klarinet en Seth Josel op klassiek gitaar. Enerzijds bestaat het uit intieme composities waarbij sprake is van een synergie tussen de instrumenten en stem; de klankkleur wordt afgetast of aangevuld. Aan de andere kant bevat de lp virtuoze stukken waarbij de melodiestructuren herinneren aan oude minimal music composities gespeeld in hoge snelheid.

Het album wordt gekenmerkt door een prachtige mix bestaande uit de al genoemde minimal music, moderne klassieke muziek, gesproken woord en zelfs een popliedje. De minimalisering van instrumenten werkt zeker in het voordeel voor de toegankelijkheid van de muziek van Alessandro Bosetti. Het gehanteerde concept heeft geleid tot meer intieme composities waarbij de kwetsbaarheid van het instrument en klank meer op de voorgrond is komen te staan.

Jan Kees Helms

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken