George Mensink, opgegroeid in een katholiek gezin, is gefascineerd geraakt door mystiek, spiritualiteit en rituelen. Dromen zijn een belangrijke inspiratiebron voor zijn muziek, maar hij beschouwt ze ook als boodschapper van het onderbewuste. Door middel van het leggen en lezen van Tarotkaarten probeert hij erachter te komen wat zijn onderbewuste hem vertelt.
Verschillende activiteiten die Mensink ontplooit, heeft hij ondergebracht binnen het project Het Donkse Oog, zoals het lezen van Tarotkaarten, de drumcirkel, een label en zelf samengestelde experimentele muziek uitgebracht onder zijn eigen naam of Kristus Kut. Op het label wordt werk uitgebracht van bands wiens teksten en muziek een link hebben met mystiek en/of rituelen. Aanvankelijk werd de muziek online aangeboden, later als cd-r.
Mental Plastic Body Filler, bestaande uit de muzikanten Dr Vo en Morphine’s Sister, sluit naadloos aan bij dit concept. Het album One bestaat uit zeven nummers, allen in één keer opgenomen. Het idee was om een album te maken op een zo direct mogelijke manier, met loops, live gezang en akoestische en digitale instrumenten. In die zin levert One een goede indruk van de werkwijze van Mental Plastic Body Filler op het podium.
Hun muziek heeft z’n roots in de jaren ’80 en ’90, met uiteraard een knipoog naar het heden. Het gebruik van synthesizer, zoals in het nummer Hymn, gecombineerd met samples van kerkklokken, zorgen voor een religieuze sfeer. The Orgins of Breath is een intieme compositie samengesteld met bewerkte stem, heartbeat en geluiden die aan een peilmeter doen denken. De ademhaling slaat echter op hol en de onrust neemt toe. De mate van verontrusting is hoog. Prachtig conceptueel nummer!
Het nummer Doubt verwijst naar Electric Body Music met een uptempo industriële beat en de opgefokte stem van Morphine’s Sister. Pain for Lust betreft een gemene compositie met noisy geluiden die worden onderbroken door een schreeuwende stem met met veel echo. In de performances van Mental Plastic Body Filler spelen elementen als sadomasochisme een rol, waarbij op artistieke wijze invulling wordt gegeven aan deze vorm van erotiek. De muziek van het Nederlandse duo is intens, komt recht uit het hart. Hun compromisloze benadering van muziek en erotiek maakt deze uitgave tot een bijzondere.
Het Franse duo Schultz brengt eveneens seksualiteit op artistieke wijze ten gehore. Het 9 tracks tellende album White Blood Cells is gemaakt voor een performance waarbij de vrouwelijke kunstenares VDREY live schilderijen maakt door afdrukken van haar lichaam op doek vast te leggen. De muziek van Schultz is elektronisch, met uptempo beats en harsh noise geluiden.
De kracht van White Blood Cells zit ‘m in de opbouw van de muziek, die steeds organischer wordt en leidt tot een uitbarsting van geluid. De cd-r bevat tevens een remix van het nummer Revolution door Mental Plastic Body Filler. Deze versie is complexer gearrangeerd, waardoor de voortgaande beat en intensiteit van het origineel verloren gaat. De intensiteit van de performance van VDREY is goed voelbaar op het album en tevens zeer geschikt voor een donkere dansavond in een industriële omgeving.
Als laatste de cd-r Oneironaut van Kristus Kut, een muzikaal project van George Mensink zelf. De naam Kristus Kut is op zich al controversieel. Binnen de kaders van zijn muziek zoekt Mensink grenzen op en onderzoekt extremen. Extremen kunnen niet zonder elkaar, want zonder rust geen onrust, zonder liefde geen haat en zwakte kan niet bestaan zonder kracht.
Door middel van talloze instrumenten, zoals bas, stem, drum, didgeridoo, fluit en vooral veel effecten, weet Kristus Kut een meditatieve sfeer op te wekken, met name door de repeterende partijen in de gelaagde muziek. Toegepaste samples uit pornofilms zorgen echter voor een totaal andere sfeer en maakt de muziek meer erotisch. Andere composities zijn weer meer opgebouwd met percussie, hetgeen resulteert in een ritueel karakter.
De nummers waarin Kristus Kut noise combineert met percussie, zijn het sterkst. Alle elementen die in de voorgaande tracks werden gestopt, komen dan tezamen hetgeen een meerwaarde oplevert. Het project Het Donkse Oog is, gelet op de verschillende activiteiten die George Mensink organiseert, zoals tournees voor betrokken bands, drumcirkels en de uitgave van toegankelijke cd-r’s en downloads, zeker de moeite van het volgen waard.
Jan Kees Helms