Elysium

elysium 1

Onderhoudende maar enigszins onbehouwen politieke allegorie van de Zuid-Afrikaanse regisseur Neil Blomkamp over de toekomst van de aarde.

In 2154 leeft 99 procent van de bevolking in armoede op een vervuilde aarde, terwijl de rest in rijkdom en veiligheid vertoeft in het ruimtestation Elysium hangend ergens boven de aarde. Deze gelukkigen leven in een groen paradijs, ziektes worden à la minuut genezen met een scanner. Op aarde sterven de bewoners als vliegen door honger en ziekte. Ze willen met alle macht naar dat aardse paradijs in de ruimte toe.

Elysium is een politieke allegorie over de toekomst die in werkelijkheid heel wat dichterbij lijkt dan het jaar 2154. Vervuiling van de planeet en het opraken van de hulpbronnen, het begluurd en gecontroleerd worden door de overheid en een steeds rijker wordende elite die zich terugtrekt achter hoge hekken zijn aan de orde van de dag. De steeds groter wordende kloof tussen rijk en arm is misschien wel het meest angstaanjagende thema van deze tijd.

Het science-fiction drama is geënt op het heden, wat in wezen de grote kracht ervan is. Vergelijkbare recente films als Oblivion, After Earth en World War Z zijn te ver van ons bed en te steriel om te overtuigen als fantasieën over de nabije toekomst. In 2009 maakte regisseur Blomkamp Section 9, die achteraf op een soort van voorstudie lijkt voor Elysium, zijn tweede film. In z’n debuutfilm zien we buitenaardse wezens opgesloten in getto’s in Johannesburg. Een intrigerende blik op apartheid.

Ook Elysium heeft baat bij rauw realisme. De film werd gemaakt op locatie in Mexico City, wat moet doorgaan voor Los Angeles. De held Max, gespeeld door Matt Damon, is een ex-crimineel die door een ongeluk met radioactieve straling op zijn werk nog maar vijf dagen te leven heeft. Natuurlijk wil hij naar het ruimtestation om genezen te worden. Aldaar deelt ene Dalcourt (Jody Forster) de lakens uit. Meedogenloos als ze is, doodt ze met één vingerknip honderden illegalen.

elysium 2

Dat Max en Dalcourt elkaar in het verhaal niet ontmoeten, is een grote teleurstelling. Deze confrontatie had de film punch gegeven. Neil Blomkamp kan als scenarioschrijver niet overtuigen, maar als visueel filmmaker heeft hij heel wat in zijn mars. De groezelige toestand op aarde en het hemelse paradijs Elysium zijn schitterend vormgegeven en contrasteren fraai.

Blomkamp is bepaald geen subtiel filmmaker. Ondanks zijn politieke bevlogenheid komt de allegorische lading van Elysium nogal onbehouwen en weinig subtiel over. In de film is sprake van oprechte woede over het lot van de kanslozen op aarde, maar een sterke satire is het niet geworden. De film refereert onder meer aan Robocop (1987) van Paul Verhoeven, een schoolvoorbeeld van een science-fiction film met een juiste mix van geweld en humor.

Wat meer humor had geholpen. Er zit dermate veel actie in de film verwerkt dat het afstompt, eentonig wordt en het veel tijd opslokt. Dat gaat ten koste van het uitdiepen van de personages. Desondanks is Elysium een onderhoudend spektakel geworden met de nodige rauwheid. Heel wat boeiender en realistischer dan die andere bombastische actiespektakels van deze zomer.

Ulrik van Tongeren

Elysium (Universal Pictures International, 2013), nu in de bioscopen.

Share Button

2 Reacties op Elysium

  • mammeloe schrijft:

    Het komt op mij erg oppervlakkig over. Buitenaardsen passen nog wel binnen het Humanistische wereldbeeld dat je ook steeds op IndyMedia ziet. Maar demonische machten niet meer. Over de Holocaust mag je geen grappen maken, over zogenaamde buitenaardsen ook niet. Waarom besteden de kritische intellectuelen van Ravage aandacht aan deze idiote film als er zoveel beters op de markt is.
    Hier zie je dat de zogenaamde buitenaardsen (demonenwereld) zich niet zomaar gevangen laten nemen. Dat is een omkering van de werkelijkheid. En je ziet ook wat de vreselijke gevolgen zijn: http://www.youtube.com/watch?v=u4-6o4CkRzE&feature=player_embedded
    Lees dit boek maar eens Missing 411, dan zie je wie wie gevangen neemt. http://www.canammissing.com/SARYOUTUBE.html
     

  • mammeloe schrijft:

    Simon Wiestenthal heeft ooit een lijst gemaakt met oorzaken die tot de holocaust hebben geleid. Er waren 6 ingrediënten. Ik zeg dat het zelfde moet worden opgesteld voor een goede science fiction film. 2 ingrediënten die zo’n film moet bevatten zijn slaap paralyse en vermissingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken