19

DEN HAAG – Wegens onvrede over de houding van de overheid inzake aanpassingen voor de aanleg van de Blankenburgtunnel, stappen twee milieuorganisaties uit het overleg.

Natuurmonumenten en Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland vinden dat de overheid te weinig doet om de weg in te passen in het landschap. Het kabinet besloot in 2011 tot de aanleg van de Blankenburgtunnel. De toltunnel verbindt de A15 en A20 onder de Nieuwe Waterweg bij Vlaardingen en moet de verkeersdruk rond Rotterdam verminderen. Daarbij doorkruist de snelweg het natuur- en recreatiegebied Midden-Delfland.

De milieuorganisaties zijn tegenstander van de nieuwe tunnel, maar spraken de afgelopen maanden toch mee over inpassing ervan in het natuurgebied. De onderhandelaars vinden de houding van de overheid teleurstellend. Zo zijn de gereserveerde kosten voor de bouw van de tunnel 1,1 miljard euro, terwijl de aanpassingen voor de snelweg in het landschap op slechts 25 miljoen is begroot. Veel te weinig, vinden de milieuorganisaties.

Nadat het gedoogkabinet Rutte I besloot tot aanleg van de tunnel, verzette de PvdA zich er hevig tegen. In het in oktober 2011 gepresenteerde regeerakkoord van de VVD en de PvdA stond echter vermeld dat dat projecten met een gunstige kosten-batenanalyse volgens plan uitgevoerd kunnen worden. Dit gold onder meer voor de aanleg van de Blankenburgtunnel. Het kabinet Rutte II gaf eind 2011 groen licht voor het project.

Lokale landschapsbewoners in Midden-Delfland voerden de afgelopen jaren uiteenlopende acties om aanleg van de snelweg te voorkomen. Zo werd onder meer begin dit jaar een ‘volksbos‘ aangeplant op het tracé van de nieuwe snelweg. Er zijn ruim 2300 bezwaarschriften ingediend tegen de aanleg. Tegenstanders zien liever een keuze voor een andere variant, de westelijker gelegen Oranjetunnel. De bouw van de Blankenburgtunnel moet in 2015 beginnen.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
10 jaren geleden

Zo langzamerhand verandert Nederland en met name de Randstad in een grote asfaltvlakte.  Wat heeft het voor zin om te demonstreren, de zakkenvullende politici luisteren toch niet. Kijk hoe het landschap nu al verpest is. Overal bedrijventerreinen waarvan soms de helft leeg staat, maar ja dikzak Mens en consorten kan het geen moer schelen.