De Italiaan Maurizio Bianchi stond aan de wieg van industriële muziek. Begin jaren ’80 bracht hij onder de naam M.B. een enorme hoeveelheid cassettes en elpees uit met een zware noise inslag. Beruchte thema’s zoals concentratiekampen, (neurologische) ziektes, moord en ga zo maar door werden op brute wijze verbeeld. De muziek was intens en kwam aan als een klap in het gezicht.
Na ruim tien jaar stilte pakte Bianchi de muzikale draad weer op. De laatste jaren is het aantal uitgaven van zijn hand indrukwekkend te noemen. Naast solo-projecten brengt hij cd’s uit in samenwerking met muzikanten als Atrax Morgue, Siegmar Fricke en Sparkle in Grey. Eén van zijn laatste uitgaven, Concredrones, is tot stand gekomen in samenwerking met Sostrah Tinnitus, een project van zijn landgenoot Mario Costa.
Concredrones, uitgegeven door het Nederlandse label Korm Plastics, wordt gekenmerkt door een sublieme combinatie van elektronische muziek en akoestische geluiden, voortgebracht door speelgoed gemaakt van metaal en tin. M.B. en Sostrah Tinnitus onderzoeken de mogelijkheden tussen voortdurend hoorbare drones, voortgebracht door fris klinkende elektronische geluiden, tapes en metaalachtige analoge geluidsbronnen.
Suntained Tonality, track 1, is een prachtige mix van langdurige tonen die refereren aan een zangkoor en ritmische metaalachtige geluiden, waarmee een mystieke sfeer wordt gecreëerd. Track 2, The Ongoing Sounds, begint met zachte white noise geluiden, waarna het nummer langzaamaan donkerder wordt. De laatste track Öbjects in mirror are closer than they appear doorbreekt de drony sfeer. Dit nummer lijkt eerder op een verzameling geluiden, al bevat het tevens de nodige structuur.
De muziek op de cd ontwikkelt zich richting abstracter wordende klanken met een hoog psychedelisch gehalte, samengesteld door geluiden die refereren aan die van de synthesizer uit de jaren ’70 en ’80, in combinatie met de nodige echo en delay. Concredrones is een avontuurlijk album geworden van twee Italiaanse muzikanten, ieder met een eigen achtergrond en muzikale geschiedenis. Het resultaat is boeiend, hun onderzoek naar de mix van concrete geluiden en drones is geslaagd.
Jan Kees Helms