Maatschappelijk onrecht op Cinekid

cinekid 2013

antboy

Antboy

Buiten de Hollywood-jeugdfilms, voornamelijk animatie, en uiterst succesvol werk van eigen bodem, moet je echt naar Cinekid om de ‘andere’ jeugdfilms te zien. Dit jaar een flinke oogst uit Scandinavië en opkomende landen als Australië. De Scandinavische jeugdfilm stond altijd garant voor hoge kwaliteit. Onderhoudende films waarin de sociale werkelijkheid treffend werd weergegeven.

Inmiddels dreigt het eenheidsworst te worden, ze raken hun identiteit kwijt. Het Noors, Deens en Zweeds vloeit samen in films waarvan je niet weet waar ze zich afspelen. Niet geheel toevallig zijn er tijdens Cinekid twee Scandinavische superheldfilms te zien, waarin filmmakers veel kwijt kunnen. Het gevaar zit er dan in dat ze dicht tegen de Hollywood-producties aanschuiven. Toch bevatten De Superheld (Christial Lo, Noorwegen) en Antboy (Ask Hasselbalch, Denemarken) een wezenlijk maatschappelijk thema, namelijk het pestgedrag.

de superheld

De Superheld

De Superheld is een lieve komedie over een jongetje dat gepest wordt op school en ervan droomt een superheld te zijn. Antboy heeft hetzelfde thema, maar is imponerend vormgegeven, met tamelijk indrukwekkende special effects. Hoe onderhoudend beide films ook zijn, ze laten niettemin een leeg gevoel achter. Een authentieke weergave van het jeugdleven in Scandinavië is ver te zoeken.

Daarvoor moeten we elders zijn. Satellite Boy van Catriona McKenzie gaat over de 10-jarige Pete die met zijn Aboriginal grootvader aan de rand van de Australische woestijn een vervallen drive-in bioscoop bewoont. Een bouwbedrijf dreigt de man en het kind het gebouw uit te zetten. Pete gaat samen met een vriendje op weg naar de grote stad om zijn recht te halen.

satellite boy

Satellite Boy

Hun tocht door de imposante Australische natuur vormt het hoogtepunt van de film. De jongens kunnen gemakkelijk verdwalen, om vervolgens van de dorst en honger te sterven. Walkabout, zo luidt de term voor jonge Aboriginals die een tocht door de wildernis maken, om zodoende man te worden. Het avontuur loopt min of meer goed af. Pete ontmoet zelfs zijn moeder in de grote stad waar zij naartoe verhuisd is.

Satellite Boy is een schrijnende aanklacht tegen de rechteloosheid van de Aboriginals in Australië. De oorspronkelijke bewoners kunnen zomaar verdreven worden van hun land. The Rocket (Australië, Kim Mordaunt, Ville Suhonen) bevat hetzelfde thema. Deze film speelt zich af in Laos, een van de Aziatische landen die te lijden hadden van de oorlog in Indochina. Het land is nog steeds bezaaid met landmijnen en raketten.

the rocket

The Rocket

De jonge Ahlo wordt, samen met zijn mede-dorpsbewoners van de stam, uit het dal verjaagd waarin ze wonen. Dit vanwege de aanleg van een stuwdam. Ze gaan op zoek naar een nieuwe veilige woonplaats. Dat is niet eenvoudig, overal ligt de aarde bezaaid met raketten en landmijnen die elk moment kunnen ontploffen. Bovendien wordt Ahlo ervan verdacht pech voort te brengen. De jongen denkt het geluk te kunnen afdwingen middels het afsteken van een gevaarlijke vuurpijl op het raketfestival.

Dat de makers van zowel The Satellite Boy als The Rocket de rechteloosheid van de oorspronkelijke bewoners van het land aan bod laten komen in pakkende en meeslepende jeugdfilms, valt toe te juichen. Ook in delen van Latijns-Amerika en Afrika is dit thema uiterst urgent. Overal dreigen de oorspronkelijke bewoners te worden verdreven van hun geboortegrond, en dat ten bate van onder meer de multinationals die de natuurlijke hulpbronnen exploiteren.

Ulrik van Tongeren

 Cinekid mediafestival: t/m 25 oktober 2013 in Amsterdam en op 30 andere locaties in Nederland.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken