34

Als het aan activist Klaas Bever ligt wordt de intocht van Sinterklaas in Amsterdam dit jaar uitsluitend door Zwarte Pieten uitgevoerd. Bever vindt de komst van de goedheiligman “een schande voor de witte Nederlander die anno 2013 wordt neergezet als een koloniaal heerser op zijn paard, neerkijkend op zijn hulpknechtjes.”

“Wat mij betreft komt Zwarte Piet zonder Sinterklaas, of tenminste met het besef waar Sinterklaas voor staat”, aldus Bever gisteren in Pauw & Witteman (what’s in a name). “Sinterklaas staat symbool voor een koloniale oprisping. Sinterklaas is geen goedheiligman, het is een schijnheil!”

Volgens Bever is de baas van de Pietermannen een relikwie uit 1851, bedacht door Jan Schenkman. “Dat was twaalf jaar voor de afschaffing van de slavernij en wij voeren dat toneelstukje constant weer op. Het lijkt alsof wij willen terugkeren naar de periode waarin ik een tot koloniaal heerser gemaakt mens was en dat ik de Pietermannen in mijn bezit zou hebben. Daar ben ik tegen”, liet Bever weten.

Bever is van mening dat de stem van de witte Nederlander niet wordt gehoord. “Daar moet iets aan gedaan worden.” De activist werd in 2011 als ‘Houten Klaas’ bestempeld nadat hij tijdens een demonstratie in Dordrecht werd opgepakt. Bever droeg een T-shirt met de tekst ‘Sinterklaas is racisme’. “Het begon allemaal toen mijn vader voor Sinterklaas werd uitgemaakt. Hij was buiten, kwam naar binnen en de receptioniste van haar werk zei ‘we zochten al een Sinterklaas en daar ben jij’. Hij was gekwetst.”

Bever krijgt bijval van het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Sinterklaas. Ólafur Einarsson uit IJsland vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt ook Einarsson dat het een terugkeer is naar de slavernij. Wat hem betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. “Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus.”

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de IJslandse VN-functionaris Ólafur Einarsson. Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook “een beetje bizar” vindt. Als voorzitter van de werkgroep mag Einarsson met zulke uitspraken niet vooruit lopen op het werk van zijn commissie, aldus Van Toorenburg.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

7 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
10 jaren geleden

Wie onze cultuur niet eert, is ons land niet weert.

Dinges
10 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Onze cultuur maken we zelf. Met zijn allen. Cultuur is constant in beweging.

Harry Kooistra
10 jaren geleden

De controverse rond Zwarte Piet heeft in Nederland veel los gemaakt.
Piet is ‘in’.
Is Piet fout omdat hij zwart is of aan het slavenverleden doet herinneren?
 
Hieronder volgt een korte analyse over Zwarte Piet in relatie tot het slavenverleden
en een aanbeveling bij volwassenen het persoonsbeeld van Zwarte Piet te corrigeren.
 
Projectieve Identificatie
inleiding
Projectieve Identificatie gaat van de veronderstelling uit dat ‘segmenten van het ego’ door mensen geëxternaliseerd worden om op die manier controle te behouden over ongewenste facetten, zoals agressieve impulsen. In de Projectieve Identificatie worden delen van het Zelf en innerlijke objecten afgesplitst en op een object in de externe realiteit geprojecteerd (ín het object geprojecteerd, met het doel dat object te vernietigen, zichzelf te beschermen en het object te beheersen). Vervolgens wordt dat object in de externe realiteit geïdentificeerd met datgene wat werd afgesplitst; dus het object wordt geïdentificeerd met de gehate delen van het Zelf. Overigens gaat het hier niet alleen om agressieve reacties en impulsen, ook goede delen van het Zelf worden uitgestoten en ondergebracht in het object.
 
 
Zwarte Piet en Projectieve Identificatie

Donkere mensen, die nakomelingen zijn van mensen die tot slaaf zijn gemaakt, vinden het slavenverleden van hun voorouders een ongewenst deel van hun eigen persoonlijkheid. Hierdoor ervaren zij negatieve gevoelens.
Dit ongewenste deel wordt vanuit de interne belevingswereld geprojecteerd op een object in de buitenwereld. Dit doet men om zichzelf te beschermen tegen de negatieve gevoelens die dat slavenverleden oproept, en het object te beheersen met het doel dat object te vernietigen. Het object wordt vervolgens gelijkgesteld met het geprojecteerde deel en daarmee geïdentificeerd.
 
De negatieve gevoelens, die door de herinnering aan het slavenverleden worden opgeroepen, wil men niet ervaren omdat dat meekomt met het ongewenste deel van de persoonlijkheid zelf. De verschijning van Zwarte Piet ‘herinnert’ aan dat verleden en roept de negatieve gevoelens op. Hij, Zwarte Piet, moet daarom vernietigd worden. De vernietiging van Zwarte Piet is de vernietiging van het ongewenste deel van de persoon zelf.
Na de vernietiging van Zwarte Piet wordt de herinnering aan dat slavenverleden minder belastend voor de interne belevingswereld.
 
Zwarte Piet is in de externe realiteit niet het enige object dat doet herinneren aan dat slavenverleden.
Hij, Piet, ‘herinnert’ aan dat verleden omdat hij zwart is en knecht. Zwart zijn is op zichzelf geen reden om gevoelens van afwijzing te ervaren. Zwart wordt, als het in relatie tot wit in een lagere positie staat, als discriminerend en racistisch ervaren. Het roept negatieve gevoelens op die de herinnering aan het slavenverleden doet herleven.
Zwarte Piet verwordt in de relatie met Sinterklaas tot een uitingsvorm van discriminatie en racisme, omdat hij een zwarte knecht is en voordien een slaaf.
 
Wie is Zwarte Piet?
Aanbeveling tot correctie van het persoonsbeeld van Zwarte Piet bij volwassenen.
Zwarte Piet is de personificatie van het grillige opvoedgedrag van ouders die de juiste verhouding tussen belonen (het snoep) en bestraffen (de roede) in de opvoeding van hun kinderen niet kennen. Het opvoedgedrag is zwart.
Sinterklaas met zijn staf en zijn mijter die naar ‘Boven’ wijst is het geweten van de ouders, dat in herinnering brengt hoe opvoeden behoort te geschieden. Het geweten is wit.
In de relatie van het kind tot Sinterklaas staat Zwarte Piet er tussen in. De Zwarte Piet verbeeldt het grillige opvoedgedrag van de ouders. De ouders staan tijdens de ontmoeting van het kind met Sinterklaas aan de zijlijn en hebben geen invloed op het gebeuren. In de rol van opvoeder ‘falen’ zij en onderhuids hebben zij veel donkere plekken die door Zwarte Piet zichtbaar worden. De ‘falende’ ouders worden gezwartepiet. Het Sinterklaasfeest maakt dit alles zichtbaar.
 
Introjecterende Identificatie
De tegenhanger van Projectieve Identificatie is Introjecterende Identificatie; dit verwijst naar de fantasie van de mens om delen van het externe object in zich op te nemen. Dus door deze introjectie kunnen de aanvankelijk in het object geprojecteerde eigen elementen, in bewerkte en nu acceptabele vorm, weer op hun basis, dus de binnenwereld van het subject terugkeren.
Het betekent dat de Projectieve Identificatie wordt gecorrigeerd door feedback en spiegeling. Afgesplitste elementen worden dan opnieuw op een betere manier geïntrojecteerd door de mens.

Dinges
10 jaren geleden

Ik hoop dat dit jaar de discussie rond Piet niet verstomt op 6 december.

Huub
10 jaren geleden

Wat een onzin  allemaal, het sinterklaasfeest is cultureel erfgoed wat al heel lang bestaat.
En wie moeite heeft met een zwarte piet, zal ook wel moeite hebben , met negerzoenen, zigeunerschnitsel, hongaarse schnitzel, bosse bollen, dwerggooien, bleekscheet, enz.
Dus gewoon onzinnig geneuzel, diegene die niet tegen zwarte piet kan, moet zicht eens realiseren, dat er wel andere
zaken zijn die veel belangriker zijn, zoals armoede in nederland, criminaliteit, de ouderenzorg, enz richt je aandacht
daarop, en laat ons cultureel erfgoed met rust
 
huub
 

Flip
10 jaren geleden

Moorkoppen, Jodekoeken en blanke Vla niet te vergeten.

Anoniem
10 jaren geleden
Antwoord aan  Flip

recept nikkertjesdrank
Brand karamel van de suiker. Doe dit door de suiker in een roestvrijstalen steelpan met dikke bodem langzaam op te warmen tot deze een goudbruine kleur heeft gekregen. Schud tussendoor met de pan en zorg dat het goedje niet gaat aanbranden. Breng in een ander pannetje de melk aan de kook. Als de suiker bruin genoeg is, kan de melk worden toegevoegd. Doe dit zo secuur en voorzichtig mogelijk, want de gloeiend hete suiker kan nare brandwonden veroorzaken. Breng dit mengsel vervolgens opnieuw aan de kook. Voeg daarna de koffie toe en roer goed door elkaar. Zet het vuur laag en klop de slagroom met het eiwit en een beetje suiker stijf. Haal de pan van het vuur en verdeel de karameldrank over vier hoge Picardieglazen. Vul de glazen verder op met een flinke lepel slagroom en steek er een wafeltje in om het plaatje af te maken.

Karameldrank (vier glazen): 150 g kristalsuiker 800 ml volle melk 200 ml sterke koffie 125 ml slagroom 1 eiwit vier dunne ijswafeltjes
http://www.nrc.nl/koken/2013/11/07/politiek-incorrect/
orgineel recept
http://www.geenstijl.nl/archives/images/nikkertjesdrank534.jpg
Met dank aan NRC en GeenStijl.