02

ZUTPHEN – Honderden mensen protesteerden vrijdagavond in Zutphen tegen de komst van extra goederentreinen op het spoor in Oost-Nederland.

Door middel van een fakkeloptocht over de IJsselbrug maakten zij kenbaar dat het goederenvervoer op de Noordtak van de IJssellijn, de Twentelijn en de Twentekanaallijn niet mag groeien. Binnenkort praat de Tweede Kamer over de plannen tot uitbreiding van het goederenvervoer per spoor in de regio. Staatssecretaris Mansveld wil in december een besluit nemen over groei van de goederentreinen tussen Nederland en Duitsland.

Het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA), dat samen met Milieudefensie Zutphen en Spoorhinder de fakkeloptocht had georganiseerd, maakt bezwaar tegen de groeiplannen omdat de sporen door dichtbevolkt gebied lopen en de huidige overlast al groot is. De belangenvereniging is bang voor geluidsoverlast, trillingen en onveiligheid vanwege het transport van gevaarlijke stoffen, zoals radioactief afval.

Volgens de PHS-plannen (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) van het ministerie van Infrastructuur & Milieu en ProRail zal het aantal goederentreinen over het bestaande spoor in de Twentse regio en over de aftakking vanaf Eefde langs het Twentekanaal naar Hengelo, sterk toenemen teneinde meer ruimte te creëren op andere sporen voor personenvervoer, extra transito van Nederland naar Duitsland mogelijk te maken en een alternatief te bieden voor de gebrekkige aansluiting van de Betuwelijn op Duitsland.

De goederentreinen worden verbannen naar andere trajecten en naar de avond en nacht. Als gevolg van die plannen zal het goederenvervoer over bestaande sporen in de regio sterk toenemen. Volgens ramingen zullen per nacht ongeveer 80 lange en zware goederentreinen extra over de sporen denderen. De treinen gaan over Velp en Dieren, via Zutphen naar Eefde (IJssellijn). Vandaar via Gorssel, Joppe en Deventer naar Twente (vanaf Deventer de Twentelijn genaamd), of via Lochem naar Almelo (De Twentekanaallijn).

 

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*