LONDEN (UK) – Het Britse bedrijf Tesco wil haar tankstations voorzien van tv-schermen die reclame vertonen en gelijktijdig het gezicht van de geïnteresseerde klant scannen. Dit om onder meer reclame ‘op maat’ te kunnen vertonen.
Tesco wil 450 tankstations in Groot-Brittannië voorzien van tv-schermen geplaatst achter de kassa’s waarop reclameboodschappen worden vertoond. Wat de klant niet weet is dat de schermen voorzien zijn van een techniek waarmee het gezicht van de geïnteresseerde kijker wordt gescand. Naast het geslacht en de leeftijd wordt gemeten hoe lang de klant naar de reclame kijkt, op welke locatie en tijdstip, meldt The Daily Telegraph.
De gegevens worden vervolgens teruggekoppeld naar de adverteerders zodat zij hun campagnes kunnen verbeteren. Tevens zijn de schermen in staat de reclameboodschap aan te passen op het moment dat een persoon naar het scherm kijkt, gericht op de persoon zelf. Ook wordt rekening gehouden met de datum en tijd, zodat bijvoorbeeld Red Bull wordt aangeprijsd tijdens de ochtendspits en een vrouwenblad als er meerdere vrouwen staan te wachten.
Het blijft vermoedelijk niet bij schermen in de tankstations. Simon Sugar, topman van Amscreen en maker van het systeem dat OptimEyes wordt genoemd, zegt het plan te hebben om uit te breiden naar zoveel mogelijk supermarkten. De technologie zou al op vele tankstations worden toegepast, maar de deal met Tesco is voor Amscreen een financiële klapper. Tesco verwacht dat de technologie een wekelijks bereik van 5 miljoen mensen zal hebben.
Privacygroep Big Brother Watch noemt het plan “een surveillancestaat bij de winkeldeur.” “Mensen zullen nooit accepteren dat de politie bijhoudt welke winkels we allemaal bezoeken, maar deze technologie doet dat nu juist wél”, aldus woordvoerder Nick Pickles. De privacywaakhond vindt dat de cameratechniek alleen mag worden ingezet als klanten vooraf hun toestemming daarvoor geven.
Volgens Sugar wordt de privacy van de burger niet geschonden: “OptimEyes slaat geen beelden op en herkent mensen niet, maar kijkt alleen naar geslacht en verdeelt mensen in één van drie leeftijdsgroepen.” Hij vergelijkt de technologie zelf met een scène uit de sciencefictionfilm Minority Report, waarin Tom Cruise advertenties te zien krijgt die op hem zijn gericht.