DE STEEG – Inwoners van De Steeg hebben zaterdag uit protest een muur gebouwd, symbool voor de toekomstige geluidswal die verrijst indien het aantal goederentreinen op de IJssellijn wordt vergroot.
Met het bouwen van een ‘Steegse Muur’ lieten de inwoners zien dat het plaatsen van 4 meter hoge geluidsmuren het aanzien van het dorp voorgoed zal veranderen en de leefbaarheid ernstig zal schaden. Behalve over de verminderde leefbaarheid en de schade aan woningen, maken de inwoners zich ook zorgen over de groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor, de veiligheid en hun gezondheid.
Volgens de PHS-plannen (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) van het ministerie van Infrastructuur & Milieu en ProRail zal het aantal goederentreinen over het bestaande spoor in de Twentse regio en over de aftakking vanaf Eefde langs het Twentekanaal naar Hengelo, sterk toenemen teneinde meer ruimte te creëren op andere sporen voor personenvervoer, extra transito van Nederland naar Duitsland mogelijk te maken en een alternatief te bieden voor de gebrekkige aansluiting van de Betuwelijn op Duitsland.
De spoorlijn loopt dwars door De Steeg. Als de plannen van het kabinet doorgaan, komt langs het spoor door De Steeg een vier meter hoge geluidsmuur te staan die het dorp in tweeën splijt en door de inwoners vergeleken wordt met de Berlijnse Muur. Daarnaast vrezen zij dat meer treinen meer trillingen veroorzaken op de 150 jaar oude spoorlijn. Ook in de andere dorpen langs de IJssellijn zijn maatregelen nodig om de goederentreinen te kunnen laten rijden.
Op 19 november biedt RONA (regionaal samenwerkende belangenverenigingen langs de spoorlijnen) de Tweede Kamer een petitie aan om Kamerleden op te roepen tegen het plan van het kabinet te stemmen. Op 22 november houdt Stichting Spoorhinder een symposium over de alternatieven. Eind december wordt de beslissing van staatssecretaris Mansveld verwacht. Daarna zijn de plannen niet meer te keren.