07

Op 7 februari gaan de Winterspelen in het Russische Sotsji van start. We kunnen dan weer ‘genieten’ van een overdosis alcoholpromotie. De Nederlandse media trakteren ons dan als vanouds op een continu kritiekloze riedel over het oh zo ‘gezellige’ Holland Heineken House. Het zal mij niets verbazen dat zelfs aan de voorbereidingen van het Heineken House meer aandacht wordt gegeven dan aan de Paralympische Spelen die 7 maart van start gaan. Het is sowieso van de zotte dat de media al 22 jaar zich elke twee jaar als makke schapen voor het karretje van een biermultinational laten spannen.

Nog belachelijker is het dat alcoholreclame überhaupt getolereerd wordt op ‘s werelds belangrijkste sportevenement, ondanks dat alcohol een van de schadelijkste producten voor de volksgezondheid is. Het lijkt er verdacht veel op dat het IOC de spreuk die de Olympische gedachte verwoordt, heeft veranderd in: ‘Niet winnen maar meedoen met het grote geld is belangrijk.’ Moet dit infaam beleid nou onze jeugd inspireren? Het is toch niet meer van deze tijd dat juist het NOC*NSF samen met Heineken die biertent heeft opgezet en de bobo’s met alle plezier zich laten fotograferen met een pul bier in hun handen?

Ook de winnende Nederlandse sporters hebben zich tot nu toe in het Holland Heineken House laten toejuichen. Geen enkele sporter heeft vooralsnog kritische kanttekeningen geplaatst bij de promotie van alcohol. Maar wie weet, zijn er dit jaar wel Nederlandse sporters mans of vrouws genoeg zich uit te spreken tegen deze absurde vorm van alcoholverheerlijking, nu sinds kort blijkt hoe enorm schadelijk het product is voor met name het jonge brein is. Als hierdoor een winnende Olympiër over de streep wordt getrokken, kan hij of zij bijvoorbeeld de volgende drie zinnen live op het Heinekenpodium voor het publiek en wereldpers voorlezen:

‘Sporten is een gezonde activiteit en dat wil ik ook graag naar het publiek, met name de jongeren uitstralen. Dat deze feestruimte wordt gebruikt om alcohol te promoten en het NOC*NSF met goedkeuring van het IOC aan deze commercialisering van de Spelen actief meewerkt, vind ik onacceptabel. Ik weiger daarom vanaf vandaag onderdeel te zijn van dit abjecte beleid en roep alle olympiërs, de media en het publiek op voortaan ook het Holland Heineken House te boycotten totdat het NOC*NSF definitief nooit meer in zee gaat met deze multinational of andere bedrijven die producten promoten die slecht zijn voor de volksgezondheid’.

Zwaai na je toespraak met een homovriendelijke regenboogvlag en je bent helemaal de morele winnaar van deze Olympische Winterspelen. De wereldpers zal jarenlang aan je voeten liggen en je draagt meteen een steentje bij de alcoholreclame wereldwijd terug te dringen en de commercialisering van de Olympische Spelen af te remmen.

Peter de Kort

 

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rik
8 jaren geleden

Je bent een goeie voor de regering, die breken ook alles af.