10

Historisch drama is een ondergeschoven genre in de Nederlandse film. Dan zou een film over Kenau, een heldin uit de Tachtigjarige Oorlog, deze leemte moeten opvullen. Dat valt zwaar tegen, als historisch epos is het een zware tegenvaller.

Kenau is een historisch drama van regisseur Maarten Treurniet (De Heineken Ontvoering). Kenau Simonsdochter Hasselaer was een kordate weduwe die tijdens de verdediging van Haarlem, gedurende het beleg door de Spanjaarden in 1572, meehielp om de invasie tegen te houden. Er zijn meerdere boeken verschenen over deze heldin. Of het historisch klopt zoals Kenau in de gelijknamige film verbeeld wordt, is de vraag.

Kenau zoals ze gespeeld wordt door Monic Hendrickx is een ware actieheldin met een legertje vrouwen onder zich. Als zakenvrouw is zij gehard en goed voorbereid voor de strijd, maar als moeder van twee rebelse dochters heeft Kenau het heel wat moeilijker. Wanneer een van haar dochters na deelname aan een beeldenstorm op de brandstapel belandt, neemt Kenau de wapenen op tegen de Spaanse invasiemacht.

De film belooft een spannende mengeling van historisch spektakel en persoonlijk drama te zijn. Het persoonlijk drama wordt belichaamd door Kenau die zich eigenlijk wil onttrekken aan het conflict tussen het opstandige Nederland tegen de Spaanse overheersing. In eerste instantie is het verfrissend dat het script door scenarioschrijvers Karin van Holst Pellekan en Marnie Blok vanuit het perspectief van Kenau is bedacht.

De film toont vooral de heldenmoed van de vrouwen onder leiding van Kenau. Die feministische insteek zorgt jammer genoeg niet voor pakkend drama omdat de rest zo banaal is. De Nederlandse mannen zijn karikaturaal zwak en de Spanjaarden eendimensionale slechteriken. Kenau valt tegen als historisch drama en als actiefilm, het oogt allemaal tamelijk onbeholpen en amateuristisch. Regisseur Maarten Treurniet heeft fatsoenlijk tv-drama geregisseerd, als speelfilmregisseur schiet hij duidelijk tekort.

Met een budget van 6 miljoen euro kunnen geen wonderen verwacht worden. De film is grotendeels in Hongarije opgenomen waar de stad Haarlem gedeeltelijk werd nagebouwd. Middels digitale effecten is gepoogd om een zekere grandeur te verlenen aan het verhaal. Van afstand gezien lijkt het nog een beetje op Haarlem, binnen de stadsmuren oogt het als bordkarton. De actiescènes zien er behoorlijk knullig uit, terwijl de film eivol actie zit. De liefdesscène in het hooi is leuk, lang niet gezien in een Nederlandse film.

11

Wat het acteren betreft is het allemaal van dik hout zaagt men planken, zonder bezieling. Het schools opzeggen van teksten zou in dit land onderhand toch echt eens uitgestorven moeten zijn. Monic Hendrickx als Kenau worstelt zichtbaar met de houterige teksten, haar onmiskenbare charisma helpt haar enigszins over hobbels heen. De gezant van Oranje, gespeeld door Barry Atsma, komt niet goed uit verf. De uitgelezen kans om een in aanzet spannende relatie tussen Kenau en deze gezant in de verf te zetten, hebben de filmmakers laten liggen. Te weinig geld mag geen excuus zijn voor ondermaats drama. Elke mislukte poging maakt het moeilijker voor de volgende dappere kandidaat.

Ulrik van Tongeren

Kenau (Dutch Filmworks, 2014), nu in de bioscopen.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*