ING blijft klantgegevens misbruiken

39

AMSTERDAM – De betaalgegevens van ING-klanten zullen in de nabije toekomst nog beter worden geanalyseerd voor commerciële doeleinden. Schending van privacy is in het geding.

De ING gaat meer investeren in zijn analytische vaardigheden om de behoeften van klanten beter te begrijpen en diensten aan te bieden die verder gaan dan bankieren. “Een verdieping van de data-analyse biedt grote commerciële mogelijkheden, zowel in particuliere als in zakelijke markten”, zei topman Hamers vanochtend tijdens de presentatie van de nieuwe strategie van de bank. Hamers vindt dat analytische vaardigheden behoren tot de kern van zijn bedrijf.

ING wil het tempo opvoeren waarmee de bank met nieuwe innovatieve initiatieven komt voor klanten. De bank creëert daarvoor de functie van Chief Innovation Officer die direct aan Hamers rapporteert. Hij moet de snelheid verhogen waarmee nieuwe technologieën worden vertaald naar dienstverlening aan klanten, waarbij een van de uitgangspunten is dat klanten steeds meer mobiel bankieren.

Het voornemen ligt maatschappelijk nogal gevoelig. Enkele weken geleden praatte ING-directeur Particulieren Hans Hagenaars zijn mond voorbij in een interview met het Het Financieele Dagblad. Hagenaars vertelde dat de bank eind dit jaar een proef wil doen om betaalgegevens van klanten in te gaan zetten om hen op maat gesneden commerciële aanbiedingen van derde partijen te doen.

De suggestie daaruit dat ING zou gaan verdienen aan betaalgegevens van klanten, leidde tot kritiek op het plan, omdat ING de wettelijke bescherming van de privacy van klanten zou schenden. ING Bank-baas Nick Jue zag zich na een week genoodzaakt excuses te maken en toe te zeggen met onder meer de Consumentenbond en het College Bescherming Persoonsgegevens in overleg te gaan, maar afstand nemen van het plan deed hij niet.

Diverse privacy-organisaties verzetten zich tegen de Big Data-plannen van ING. Zo vraagt Privacy First zich af of er nu al ING-klantprofielen worden samengesteld en of de bank daarvoor geen toestemming moet vragen. “Uit financiële data kunnen immers vaak de meest gevoelige details over het privéleven van mensen worden afgeleid. Welke waarborgen hanteert ING ter voorkoming van discriminatie van haar klanten? Voor welke verdere doelen en partijen zullen de Big Data van ING beschikbaar komen? De overheid? Verzekeraars?”, aldus Privacy First.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken