IO Sounds uit Canada blijft verrassen met mooie albums. Nu met het laatste van Martijn Comes genaamd “Infinite Spaces and Beyond”. Deze Nederlandse componist legt zich toe om elektronische muziek, nieuwe media en sounddesign te combineren. Comes werkt voor Concertzender en verzorgt twee programma’s voor deze radio-omroep. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de opnames van klassieke muziek, zoals bij het Gaudeamus Festival en Festival Oude Muziek Utrecht. Sinds 2008 heeft hij zelf enkele albums uitgebracht waarvan bovengenoemde titel de tweede is.

6c2657a13df2f55c75d6b6eb521a2604

Het album blijkt een verrassing die voor mij persoonlijk oorstrelend is. In eerste instantie gaf de digitale download al een aangename luisterervaring op mijn iPod, maar de CD maakt de muziek nog dieper en gelaagder. Het album begint met een herkenbare housemelodie, waarvan de beat uitblijft. Welk muzikale vorm het nummer gaat aannemen, is dan ook nog niet duidelijk. Wellicht dat Comes met deze opening een onbekende wereld suggereert die hij wil betreden.

De CD heeft vijf nummers, waarvan het eerste “Field” heet. Het tweede “Electric Field” begint spacy en creëert een open sfeer. Het ontwikkelt zich gaandeweg naar een reggaebeat, die vervolgens wordt losgelaten om dan te veranderen in andere ritmes en ‘minimalistische momenten’, die worden afgewisseld met bewerkte koorpartijen. Comes verbindt zo op magistrale wijze verschillende werelden met elkaar in een uitgebalanceerde compositie.

Het derde nummer “Silent Field” is een experiment waarin geluid en ritmes zich ontwikkelen die sferen oproepen van vrolijk naar melancholisch tot een penetrerende drony noise naar een prachtige percussiestuk met digitale djembes. “Mirrored Field” daarna heeft weer een andere aanpak en tapt daarbij uit vaatjes van diverse genres. Het herinnert mij aan “Selected Ambient Works” van Aphex Twin. De eenvoudige melodietjes liggen makkelijk in het gehoor en verwijzen naar de beginperiode van de house.

Het laatste “Ultrasonic Field”is een episch nummer dat het verhaal vertelt over de eeuwige haat/liefde verhouding tussen de mens en zee. Waar het verhaal precies over gaat is niet geheel duidelijk. Wellicht over een zinkend cruiseschip waarbij mensen praten over hoe zo’n ramp te voorkomen. Het nummer is te beschrijven als een hoorspel waarbij associaties worden opgeroepen door geluiden van het krakende schip en de ruisende zee, begeleid door koorzangen en bewerkte stemmen.

Martijn Comes vertelt met zijn muziek verhalen en weet werelden te creëren met zijn brede muzikale palet en beats. Hij weet verschillende genres met elkaar te verbinden en samen te brengen in zijn wereld. Martijn Comes zal op vrijdag 18 april optreden tijdens het SOTU festival in Amsterdam. Een aanrader om zijn muzikale avontuur te beleven.

Jan Kees Helms 

 

 

 

 

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
10 jaren geleden

[…] RAVAGE WEBZINE (NL) Translated from the Dutch. The IO Sounds label from Canada continues to surprise me with beautiful albums. The latest release is by Martijn Comes and called Infinite Spaces and Beyond. The Dutch composer is dedicated to combining electronic music, new media and sound design. Comes works for the radio station Concertzender and hosts two programs. He is also responsible for several recordings of classical music, such as at the Gaudeamus Festival and Utrecht Early Music Festival. Since 2008 he has released several albums. […]