Rusland wijzigt Wikipedia-item over MH17

27

LONDEN – Journalisten werkzaam voor de Russische overheid hebben een bericht over vlucht MH17 op Wikipedia zodanig gewijzigd waardoor korte tijd te lezen was dat de Oekraïners achter de vermoedelijke aanslag zitten.

Nadat afgelopen donderdag het passagiersvliegtuig Malaysian Airlines MH17 naar alle waarschijnlijkheid is neergeschoten vanaf Oekraïens grondgebied, wijzen steeds meer internationale vingers in de richting van Russische betrokkenheid. Vermoed wordt dat pro-Russische separatisten, door Rusland voorzien van militaire wapens, achter de vermoedelijke aanslag zitten waarbij 298 mensen om het leven kwamen. Een politieke rel met vooralsnog onbekende gevolgen lijkt geboren.

Rusland doet in elk geval zijn best om alle verdenking van mogelijke betrokkenheid op zich te laden. Zo zouden pro-Russische rebellen geholpen hebben bij het vernietigen van bewijsmateriaal op de plek waar het vliegtuig neerstortte. Volgens de regering van Oekraïne hebben de rebellen namelijk 38 lichamen weggehaald. Daarnaast lijken de twee zwarte dozen van het vliegtuig, met technische gegevens over de toedracht van de ramp, te zijn verdwenen.

Ook de Russische Wikipedia-pagina over de vliegramp blijkt door medewerkers van Poetin te zijn bewerkt. Dit valt af te leiden uit de ip-adressen van de tekstbewerkers, die naar de Russische overheid leiden. Zinnen over Russische betrokkenheid bij het leveren van wapens aan ‘terroristen’ werden geschrapt. In plaats daarvan stond er een uur lang dat het vliegtuig was ‘neergeschoten door het Oekraïense leger’, meldt het Britse dagblad The Telegraph. De pagina meldde oorspronkelijk dat het vliegtuig door Russische separatisten werd neergeschoten.

De aanpassingen lijken te zijn uitgevoerd door journalisten werkzaam bij de VGTRK, een belangrijke Russische staatszender die in 1990 door de toenmalige president Boris Jeltsin werd opgericht. Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. De journalisten van deze staatszender worden wel vaker door de Russische overheid onder druk gezet om de waarheid een draai te geven welke het Kremlin beter uitkomt.

Journaliste Sara Firth, die vijf jaar als correspondente in Londen voor de Russische nieuwszender Russia Today werkte, heeft op vrijdag ontslag genomen. Aanleiding is de wijze waarop de zender bericht over de ramp. In alle opzichten moet worden uitgedragen dat Oekraïne verantwoordelijk is voor het neerstorten van het vliegtuig. “De minachting van de feiten zit me echt enorm dwars”, aldus Firth.

Share Button

1 Reactie op Rusland wijzigt Wikipedia-item over MH17

  • Ernst schrijft:

    Er is zeker niet bekend gemaakt welke Russisch sprekende bron de oorspronkelijke desinformatie had geplaatst op die Russische wiki? Doet vermoeden dat die gelieerd was aan de Oekraïense staat (alleen die spreken over ¨terroristen¨ als het gaat om de rebellen in het oosten).

    BTW, als elke westerse journalist even consciëntieus zou zijn als Firth, liepen de burelen compleet leeg, haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken