The Third Side of the River1

De stille en introverte Nicolas (Alan Devetac) leeft met zijn moeder, zusje en broertje in een klein en beklemmend appartement in een Argentijns stadje. Vader Jorge (Daniel Veronese) bewoont met zijn nieuwe vrouw en puberzoon een grote luxe woonstede. De jongen wordt heen en weer getrokken tussen zijn ouders. Hij lijkt het allemaal passief te ondergaan, maar er borrelt wat binnenin. Hij is als een tijdbom die ieder moment kan afgaan.

Debuterend acteur Alan Devetac als Nicolas maakt met zijn grotendeels woordloze spel indruk, zijn blikken zijn veelzeggend. Vader Jorge, een succesvol laborant en in bezit van een boerderij, wil zijn zoon kneden naar eigen hand. Hij bezorgt Nicolas een bijbaantje op zijn laboratorium, terwijl de jongen zich ook moet ontfermen over de boerderij. Probleem is dat Nicolas in het geheel niet op zijn vader wil gaan lijken, en al helemaal niet van plan is hem op te volgen.

The Third Side of the River (La tercera orillai) is een intiem filmdrama waarin veel wordt gesuggereerd en weinig wordt uitgelegd. Eigenlijk gebeurt er weinig, toch hangt een er tergende spanning in de lucht. Murga is een regisseuse die de spanning onder de oppervlakte briljant weet te vangen. Ze is erin geslaagd om met de gelaatsuitdrukkingen en lichaamshoudingen van de acteurs werelden van emotie te tonen. Daar zijn niet veel woorden en grote gebaren voor nodig. Haar grotendeels niet-professionele cast maakt indruk met gevoelige en doorleefde acteerprestaties.

In haar authentieke film weet de regisseuse het leven in een kleine stad ten noorden van Buenos Aires raak te treffen. Murga kent de gemeenschap waarin iedereen elkaar kent door en door omdat ze er geboren en opgegroeid is. Ze weet de verhoudingen tussen de mensen met weinig middelen te verbeelden. Jorge heeft iets weg van een bullebak. Zodra er problemen zijn, trekt hij zijn portefeuille. De man is bepaald geen monster, maar houdt weinig rekening met de gevoelens van anderen.

The Third Side of the River2

The Third Side of the River laat ons zien hoe wurgend familiebanden kunnen zijn; de familie als gevangenis zou je kunnen concluderen. Murga zoekt het in verdieping en nuance, daar past geen vlammend betoog bij. Dergelijke familiebanden en de typisch Latijns-Amerikaanse machocultuur zijn iets wat zich over generaties uitstrekt. Zelfs de gevoelige Nicolas toont zijn geërfde macho inborst wanneer hij gewelddadig opkomt voor zijn halfbroer die gepest wordt op school.

Ulrik van Tongeren

The Third Side of the River (Just Film, 2014). De trailer.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*