AMSTERDAM – Er dreigt nieuw onheil voor haters van reclame op tv. Nu kan er nog tijdig worden weggezapt, maar als het aan Smartclip ligt wordt ook tijdens het zappen ongevraagd commerciële troep vertoond.
De Duitse leverancier van reclametechnologie Smartclip brengt volgend jaar een systeem op de markt dat tv-reclames kan tonen wanneer het toestel wordt aangezet of wanneer er wordt gezapt tijdens reguliere reclameblokken. Echt waar, het moet niet gekker worden! Vorige week demonstreerde Smartclip het systeem op de IFA in Berlijn, ‘s werelds grootste tv- en gadgetbeurs in Berlijn. Deze week vonden demonstraties plaats tijdens vergelijkbare beurzen in Keulen en Amsterdam, meldt de website Emerce.
De eerste technische openbare proeven lopen bij een lokaal televisiestation in Hamburg. Volgens Marjolein Rademakers, werkzaam voor het bedrijf in Amsterdam, werkt het nieuwste barbaarse technische snufje alleen met digitale televisie. Inmiddels heeft 50 procent van de Nederlandse huishoudens daarop een abonnement vanwege de kwalitatief betere beeld- en geluidkwaliteit (HD) en/of om zich te kunnen abonneren op aanvullende tv-pakketten zoals film- en sportzenders.
Het duivelse Smartclip is nu technisch in staat om met het tv-signaal een extra signaal mee te sturen dat ervoor zorgt dat er een videocommercial wordt getoond tijdens het zappen. De advertentie wordt uitgezonden via de adserver van Smartclip om zo advertenties te tonen bij lineaire digitale televisie. Smartclip heeft een bijpassende SDK ontwikkeld die wordt geïmplementeerd bij het kabel- of telecombedrijf dat de tv-kanalen aanbiedt.
Duitse tv-kijkers zijn als eerste de lul. Volgens Slimcard worden er nog geen gesprekken gevoerd met de telecom- en kabelbedrijven in Nederland. “Mochten die uiteindelijk met succes plaatsvinden dan zal de internetreclame op lineaire televisie niet eerder dan de tweede helft van 2015 in de Nederlandse huiskamers stralen”, aldus Rademakers. ‘Stralen’, alsof ze het over het zonnetje in huis heeft. De Nederlandse introductie verloopt volgens haar eerst via de kleinere, lokale en meer specialistische tv-zenders. U bent gewaarschuwd!
De enige remedie is dan deze zenders VOLLEDIG TE NEGEREN, zodra een zender besluit dit te gaan doen,
NOOIT MEER NAAR KIJKEN en de zender blokkeren in je TV
Een volgende manier is (bij interactieve TV) het programma opnemen, een half uur na aanvang de opname bekijken
en zodra de reclames beginnen 7 minuten verder te springen (dit doe ik nu al met KPN interactieve TV, geen last van reklames !!)
Ik weet hierop de oplosing maar heb niet de benodigde skills het te programmeren.
Mocht je zowel interesse als de skills hebben, laat dan even je mail achter en dan benader ik je met het voorstel.
(benodigde skill is het programmeren van een smarttv app)
Reclames zijn de reden dat ik vrijwel geen reguliere tv meer kijk. Films en series koop ik liever of kijk ze via een streamingdienst. Maarja, mensen willen wel t.v. kijken, en dat kost geld, en dat wordt betaald door commercials.
Ik kijk niet zo heel veel tv maar ik zap alle reclames weg!
Maar van die smartclip ga ik nooit last hebben want ik kijk op een mooie analoge TV (Een breedbeeld Philips Matchline, Geweldig geluid btw, daar kunnen die platte tv’s nog een puntje aan zuigen), het antenne kabeltje komt uit de muur en gaat dan rechtstreeks mijn televisie in. Ik heb keuze uit 30 zenders en ik heb geen idee wie het signaal levert want het komt gewoon uit de muur, nog nooit een cent voor betaald.
@Jeroen: U bent een gelukkig mens.
Jeroen, weet je zeker dat je niet gewoon vast zit aan The Matrix?
Beste oplossing: Gewoon Popcorn-Time gebruiken. Goeie films goed beeld NL ondertiteld geen reclame en nog gratis ook!
En voor de actualiteiten kijk ik wel naar de Belgische of Nederlandse publieke zenders.
het is niet leuk meer om tv te kijken, met al die reclames. Die gouden Loekie moeten ze ook verzuipen.