09

HOUSTON – Een Amerikaanse schaliegasproducent krijgt momenteel de wind van voren omdat het campagne voert tegen borstkanker. Terwijl de winning van schaliegas de ziekte juist in de hand werkt.

De meesten kennen inmiddels wel de Engelstalige term greenwashing, waarmee in de regel wordt aangeduid dat bedrijven zich middels misleidende reclamecampagnes schoner (groener) en duurzamer voor doen dan ze in werkelijkheid zijn. Multinationals als BP, Shell en McDonald’s zijn er uiterst bedreven in. Dankzij de Amerikaanse schaliegasproducent Baker Hughes kan daar sinds kort een opvallende variant aan worden toegevoegd: pinkwashing.

Het Amerikaanse bedrijf Baker Hughes, een van de grootste schaliegasproducenten ter wereld, kondigt op zijn website aan dat het duizend boorkoppen die worden gebruikt voor de ondergrondse gaswinning, roze schildert om aandacht te vragen voor kankeronderzoek en de zoektocht naar geneesmiddelen. Het bedrijf deed een donatie van 100.000 dollar (79.000 euro) aan de Susan G. Komen Foundation, de grootste en bekendste borstkankerorganisatie in de VS.

Het initiatief lokte scherpe reacties uit, omdat wetenschappelijke onderzoeken de voorbije jaren een verband hebben aangetoond tussen de winning van schaliegas en borstkanker. Zo bleek in 2012 uit een studie door de Universiteit van Colorado dat er ‘een hoger kankerrisico is voor omwonenden van gasbronnen in vergelijking met mensen die verder af wonen.’ Ook de Universiteit van Texas als het ministerie van Volksgezondheid trokken die conclusie.

Het omstreden schaliegas wordt gewonnen via de zogenoemde fracking-methode, een praktijk waarbij stoom en chemicaliën onder hoge druk in de grond worden gepompt om gesteente te breken. Fracking leidt tot verontreinigd afvalwater met chemicaliën, zware metalen en zelfs radioactieve elementen als barium en strontium. Dit vormt een grote bedreiging voor drinkwaterreservoirs, en bijvoorbeeld ook de landbouw. Onder de chemicaliën bevinden zich kankerverwekkende stoffen zoals benzeen.

Een actiegroep genaamd Credo is een online-petitie gestart om te bewerkstelligen dat de Komen Foundation de samenwerking met Baker Hughes verbreekt. ‘Dat Komen enerzijds borstkanker bestrijdt, maar anderzijds meewerkt aan het oppoetsen van het geschonden blazoen van schaliegasproducenten die de ziekte juist in de hand werken, is het toppunt van hypocrisie’, aldus Credo. Tot nu toe hebben 58.000 mensen de petitie ondertekend waarmee het (voorlopige) streefaantal van 75.000 bijna is behaald.

Het is niet de eerste keer dat de Komen Foundation beschuldigd wordt van het rijden van een scheve schaats. In 2011 bracht de stichting ter eigen promotie een parfum op de markt waarin giftige stoffen bleken te zijn verwerkt. Het jaar ervoor werkte Komen samen met fastfoodketen KFC. Een vetrijk dieet en obesitas zijn een van de risicofactoren voor borstkanker. In 2008 bracht Ford een speciale Mustang op de markt met een plastic bekleding waarin het logo van Komen was verwerkt. Vervolgens werd bekend dat vrouwen die werkzaam zijn in de plastic-auto-industrie een groter risico lopen borstkanker te krijgen.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*