Het donkere oosten

 

36

‘There is no dreaming when I sleep’ is de eerste zin van het titelnummer ‘Chronic Haze’ van de nieuwe CD van het Duitse project Niton Decay. Hoewel nieuw, de opnames dateren uit 2007 en zijn het resultaat van experimenten met dark-ambient muziek. Zware beats in combinatie met monotone zang en samples uit het (Midden) Oosten. Ondanks dat Stefan Gonser, de man achter Niton Decay tevreden was met de opnames, had hij ze uit het oog verloren. Hij heeft zich meer bezig gehouden met Traffic A.M. Gelukkig heeft hij de opnames herontdekt en met zijn Traffic A.M. compaan, Michael Kissing, die opgepoetst. De CD is uitgebracht op Seja Records en is de tweede release op dit Nederlandse label.

Zeven nummers vullen de CD, waarvan één ghost-track en één remix van het titelnummer. De CD begint stevig met donkere elektronische beats, zware samples en een oosters melodielijn, die zorgt voor een zweverig tegengeluid. De vervormde stem die als geluidslaag meedoet wordt afgewisseld met oosterse zang. Het opvolgend nummer ‘Sadhu’ klinkt als een trance. Diverse samples, melodielijnen en abstracte geluidslagen blijven zich herhalen met minimale beats, onherkenbare stemmen en een oosterse zang die hypnotiserend werkt. De trance wordt wreed doorbroken door het titelnummer dat stevig inzet met opzwepende beats en een prachtige sample van een tanpura.

Het volgende instrumentale nummer ‘Cold Red’ is een mooie variatie op ‘Sadhu’ met een uptempo. Ook hier weet Gonser de luisteraar mee te nemen naar verschillende werelden en kan je focussen op verschillende momenten of lagen in de muziek. Verlatenheid en somberheid is wat de klok slaat in de teksten. De zoektocht naar helderheid in het leven wordt monotoon verwoord en omgeven door beklemmende geluiden. Op de één of andere manier weet Gonser beelden op te roepen met zijn woorden en geluiden, hij neemt je mee in zijn sinistere eenzame wereld. Het ghostnummer heeft een sfeer wat zou passen als soundtrack bij een Arabische horrorfilm, je wordt meegezogen door de ‘reverse geluiden’ en de monotone sample van een tabla.

Als ik deze plaat beluister hoor ik een prachtige mix tussen verschillende culturen die elkaar aanvullen. Tal van experimenten zijn al gedaan waarbij westerse muziek wordt gecombineerd met geluiden uit het (Midden) Oosten. Dit experiment is geslaagd en zie ik als een verandering in de westerse benadering van oosterse muziek. De trance elementen uit deze muziek wordt prachtig gecombineerd met zwaar melancholische westerse klanken. Aanrader voor een ieder die zich mee wil laten nemen naar de donkere kanten van het leven of die zijn of haar eigen sombere kanten wil leren kennen.

Jan Kees Helms

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken