Hoe avontuurlijk kan een improvisatie zijn? Na het beluisteren van het album Passage van het duo Elisabeth Flunger en Stefan Scheib kan dat alle kanten opgaan. De combinatie van bas en percussie is al jarenlang beproefd in talloze hoedanigheden. De combinatie van minimale bass loops, experimenten op de bas, geïmproviseerde percussie op zowel gangbare instrumenten als gevonden metalen materialen, die soms refereren aan musique concrete, is zowel harmonisch als des-harmonisch. De afwisseling daarvan maakt het album Passage meer dan luisterwaardig.
Het duo speelt met elkaar samen sinds 2007. Beide muzikanten hebben een verschillende muzikale achtergrond en spelen ook in tal van andere combinaties. Stefan Scheib heeft zijn roots in de geïmproviseerde jazz en klassieke muziek. Elisabeth Flunger heeft haar eigen stijl ontwikkeld, vrij zonder enige muzikale richting, hoewel haar wortels in de geïmproviseerde muziek liggen.
Het album Passage laat een breed palet aan sferen voorbij komen. Soms is de muziek als een wreed monster waarin de bas gromt als een beer. Een andere keer is het als een soundtrack voor een horrorfilm waarin de spanning meer en meer stijgt door gillende baspartijen en een doorgaande minimale drum en gekras op een stuk metaal. Of het is alsof twee muzikanten in hun eigen wereld spelen en ieder maakt zijn eigen ritme of melodie. Hier ontmoeten zij dan elkaar of botsen tegen elkaar. Het knappe is dat ieder stuk zijn eigen sfeer heeft met de nodige afwisseling.
Het album is uitgebracht door Chamafu Nochords. Dit non-profit label specialiseert zich niet in een bepaalde richting, want specialisatie sluit anderen uit en werpt grenzen op. Waar het om gaat is vrijheid in klank en muziek, het liefst zonder regels, enkel zoals die zijn vastgelegd in bijvoorbeeld akkoorden. Hoe het ook moge zijn, dit album is meer dan de moeite waard om te beluisteren en kennis te maken met de vrije wereld van twee experimentele muzikanten
Jan Kees Helms