DEN HAAG – In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid worden momenteel zorgspotjes op tv vertoond waarin een beeld wordt geschapen over de veranderingen in de zorg die niet stroken met de werkelijkheid.
De boodschap van een aantal voorlichtingsspotjes, bedoeld om de burger te informeren over beleidsveranderingen als gevolg van bezuinigingen op het terrein van de zorg, is misleidend. Zo wordt in een van de spotjes gemeld dat een oude vrouw die slecht ter been is ‘straks thuis aanvullende ondersteuning krijgt van professionals en haar gemeente’. In werkelijkheid klopt dit beeld van geen kanten omdat in veel gemeenten die specifieke zorg juist verdwijnt vanwege de bezuinigingen.
Een andere zorgspot laat een dementerende man zien die naar een zorginstelling verhuist, terwijl in de praktijk het kabinet wil dat deze mensen juist langer thuis blijven wonen. Voice-over: ‘Meneer Berg is al een tijdje ziek. Hij is dagelijks de weg kwijt en kan niet meer voor zichzelf zorgen. Na overleg met zijn vrouw verhuist meneer Berg nu naar een zorginstelling. Want mensen die 24 uur per dag intensieve zorg of toezicht nodig hebben kunnen daarop blijven rekenen.’
De spotjes, gefinancierd door de gemeenschap, worden momenteel via tv en internet vertoond, en zijn tevens via radio te beluisteren in het kader van de campagne Nederland verandert, de zorg verandert mee. Per 1 januari wordt de langdurige zorg aangepast. Bij de voorzitter van Abvakabo FNV had de kerstkalkoen dit jaar een wrange nasmaak. “Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn proberen Nederland in slaap te sussen met mooie verhaaltjes. Mensen hebben recht op het eerlijke verhaal”, aldus Corrie van Brenk.
FNV Zorg & Welzijn dient dan ook een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC) omdat de strekking van aantal filmpjes volgens Van Brenk “in schril contrast staat met het willekeurige beleid van gemeenten, de duizenden ontslagen en ouderen die hun zorg verliezen.” Overigens is het zinloos om de RCC lastig te vallen met een klacht aangezien die club slechts bevoegd is commerciële reclame te beoordelen op misleidende boodschappen. Overheidspropaganda valt daar niet onder.
Had iemand iets anders verwacht van dit “beste kabinet van na de 2e wereldoorlog”, dat met steun van NL verkopers aan het vierde rijk in Brussel nl. D66 en van de op zondag naaste liefde belijdende religieuze partijen CU, SGP die dat van maandag 00.00 tot zaterdag 24.00 uur “even” vergeten zijn, overein gehouden word?
Nog een paar jaar zo`n kabinet en dan gaat men over op (nog) gas gestookte opvang “lagers” voor niet productieve nutteloze burgers die toch alleen maar geld kosten.