19

AMERSFOORT – Steeds meer reizigers protesteren tegen de aanschafkosten van een ov-chipkaart bij verlenging. Dat melden reizigersvereniging Rover en het OV loket.

Veruit de meeste ov-chipkaarten zijn na 2009 aangeschaft. Rover krijgt momenteel dan ook veel klachten binnen van reizigers over de kosten van het verplicht aanschaffen van een nieuwe ov-chipkaart. De kaart verloopt automatisch na vijf jaar, ook al is hij nog helemaal in orde. Voor veel reizigers is dit een onaangename verrassing. “Deze onnodige houdbaarheidsbeperking jaagt reizigers nu massaal op kosten”, laat een woordvoerder weten.

Een nieuwe ov-chipkaart kost 7,50 euro. Dit terwijl uit de jaarcijfers van chipkaartproducent Trans Link Systems (TLS) blijkt dat de productiekosten van een kaart 1,18 euro bedragen. Wie het saldo van een verlopen anonieme chipkaart terug wil, moet alsnog al zijn persoonsgegevens achterlaten. Wie zijn ov-chipkaart niet meer wil verlengen, betaalt 2,50 euro om het resterende saldo terug te krijgen. NS-abonnementhouders daarentegen krijgen gratis een vervangende kaart wanneer de oude is verlopen.

Vaak is vervanging van de ov-chip na vijf jaar ook nodig aangezien het geregeld voor komt dat de lamineerlaag van de kaart in de loop der tijd afbladdert. Rover spreekt er schande van dat reizigers die al genoeg betalen voor het openbaar vervoer op deze manier op extra kosten worden gejaagd. De reizigersvereniging zou het liefst zien dat de ov-chipkaart als drager van het betaalde reisproduct helemaal gratis zou zijn.

Sinds in 2014 het gebruik van de ov-chip ook in de trein verplicht is gesteld, regent het ook klachten bij OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer. Ook hier wordt voornamelijk geklaagd over de aanschafkosten van de kaart en kosten voor overzetten van het saldo zodra de ‘houdbaarheidsdatum’ is verlopen. Reizigers wiens kaart defect of kwijt raakt dient zelfs 11 euro te betalen voor vervanging.

Door ravage

6 gedachte over “Reizigers klagen over kosten ov-chip”
  1. Ik zal ’t je nog sterker vertellen. Ik had een anonieme OV-chipkaart. Toch ontving ik onlangs een brief: “Uw OV-chipkaart is verlopen.” “Met uw verlopen OV-chipkaart kunt u niet meer reizen. U kunt uw OV-chipkaart dan ook vernietigen.”
    Was getekend, klantenservice OV-chipkaart.
    Helemaal niets anoniem dus. De kaart wordt gewoon gekoppeld aan de gegevens van je pinpas.

    1. Wobbe, bedoel je soms dat ze achter jouw persoonsgegevens zijn gekomen doordat je de ov-chip hebt opgeladen met je pinpas? Of heb je destijds de kaart aangeschaft en betaald met pinpas? (dat laatste moet je niet doen, altijd contant betalen bij aanschaf)

      1. Doen ook aan phising van je wachtwoord van je mail translink vinden het kennelijk fatsoenlijk iedereen zijn mail te mogen lezen onbegrijpelijk dat er niemand in de nederlandse politiek te vinden is die dit drama zou willen beeindiggen werken met omgekeerde bewijslast (kenmerk dictatuur) als de translink apparatuur niet werkt bij uitstappen klant altijd de dupe

  2. Kreeg een mail dat mijn OV-chipkaart in februari 2015 gaat vervallen. Heb direct een nieuw exemplaar aangevraagd. Wat doen die boeven: Ze geven de nieuwe kaart uit op de datum dat je deze aanvraagt, dus niet aansluitend op de datum dat je eerdere kaart gaat vervallen, Zo kunnen ze de volgende kaart weer sneller incasseren. Niet meer doen dus, Wachten met verlengen tot het laatste moment.

  3. Ik vind dat er ook 1 kaart moet zijn voor Bus en Trein. Ik zat laatst in de trein met m’n Bus OV-kaart maar dacht dus dat die daar ook geldig was. Conducteur heel verbaasd maar heeft mij gelukkig geen boete gegeven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*