De 71-jarige Michael Mann is een interessante Amerikaanse regisseur die actiefilms maakt met een filosofische ondertoon. Sinds zijn debuutfilm Thief (1981) maakt hij stijlvolle thrillers die opvallen door hun gestileerde vormgeving. Met Blackhat stort hij zich op de wereld van de cybercriminelen.
Blackhat is de term voor een kwaadaardige hacker die zonder idealisme uit is op financieel gewin. Met een simpele muisklik wordt een Chinese kerncentrale ontregeld. Chris Hemsworth speelt Hathaway, een superhacker die samen met de FBI en een stel Chinese politielui achter deze cybercrimineel aanjagen. Dat proces verloopt over meerdere continenten om te eindigen in Jakarta, de woonplaats van de cybercrimineel.
Blackhat is als thriller vaak ongeloofwaardig. Toch is de film tamelijk fascinerend door de eigenzinnige aanpak van de regisseur. Duidelijk is te zien dat hij zich verdiept heeft in de kille wereld van de cybercriminelen. Door de hoeveelheid aan toegepaste computerjargon is het niet allemaal te volgen, maar dat zit het genieten van de film niet in de weg.
In feite is de film mede een beschouwing over de hedendaagse mens die slaaf is geworden van de technologie. Bijna 24 uur per dag zijn we erdoor los gezogen van ons fysieke bestaan. Met uitsluitend aandacht voor de oplichtende schermen leven we in een schaduwwereld. De computerschermen in Blackhat, die vaak in beeld zijn, vormen een wereld op zich. Een hele prestatie dat dit boeiend in beeld is gebracht.
De briljante tien minuten durende openingsscène van de film laat zien hoe via netwerkkabels en computercircuits een virus zijn verwoestende werk doet. Knap hoe Mann die digitale wereld heeft weten te verwerken in een op papier doorsnee thriller. Grootste attractie van de film is de botsing tussen de digitale en de fysieke wereld.
De film bevat een aantal ijzingwekkend realistische schietpartijen met kogelregens die dwars door staal gaan. Niemand beter dan Mann met in het beeld brengen van dergelijke actie. Er is veel gelachen over de casting van de spierbundel Chris Hemsworth als hacker. De tegendraadsheid van Mann maakt Blackhat behoorlijk onderhoudend. Ook de imponerende nachtelijke beelden in China en Jakarta geven het geheel een zeldzame grandeur.
Met een plot die alle kanten opstuift, valt er desondanks genoeg te genieten. Soms herinnert de film aan het meesterwerk Heat (1995) van Mann, dergelijke toppen scheert Blackhat echter niet. Toch is het fijn dat deze oude meester nog steeds actief is in een Hollywood waar oudere regisseurs aan de lopende band afgedankt worden.
Ulrik van Tongeren
Blackhat (Universal Pictures International, 2015), vanaf 22 januari in de bioscopen.