Dog_Lady_01
La mujer de los perros

37Tijdens iedere editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) roept het programmaonderdeel de Tiger Awards competitie enige weerstand op onder pers en publiek. Bedoeld om jong talent een podium te bieden, vallen deze geselecteerde films vaak tegen. Wanneer er een kandidaat boven de middelmaat uitsteekt, is dat een opsteker.

Het Argentijnse La mujer de los perros (Dog Lady) van de regisseurs Laura Citarella en Verónica Llinás is een boeiend portret van een vrouw die sober leeft. Samen met een roedel honden brengt ze haar dagen eenzaam door. Ze leeft in een gebied waar de pampa’s overgaan in de wijken van Buenos Aires. De vrouw van middelbare leeftijd is naam- en woordloos in de film aanwezig.

Een zelfgekozen isolement zonder bezittingen en slapend in de open lucht is misschien een ultieme vorm van vrijheid. De vrouw scharrelt en jaagt zo haar voedsel bij elkaar. Als de nood hoog is, krijgt ze het van iemand. Ze kent bovendien geen scrupules om het te stelen. Het verhaal is verdeeld over de vier seizoenen van het jaar. De camera concentreert zich op de vrouw, en toont in alle details haar dagelijkse beslommeringen.

Omdat de makers bewust afstand houden, is de film niet melodramatisch geworden. Het is eerder een lyrische benadering van een in essentie hard bestaan. De schoonheid van de omgeving speelt een belangrijke rol. Wanneer het lente wordt, leidt dat tot pastorale beelden van een vrouw in de natuur. Een verrukking nadat zij in de winter bijna aan de kou was bezweken.

Wat er precies in haar omgaat, blijft een raadsel. Dat maakt de film intrigerend. De vrouw is weliswaar geen heldin, maar toch heldhaftig. Het is haar eigen keuze om zo te leven. Regisseuse Verónica Llinás speelt haar rol. Voor de camera creëert ze haar personage zonder het vangnet van een scenario, achter de camera is het Laura Citarella die de technische keuzes maakt. Deze samenwerking heeft op een mysterieuze wijze gewerkt.

La mujer de los perros is één van de weinige Tiger Awards genomineerden die lang in het geheugen blijft nazinderen. Het is een film die veel vragen oproept over het menselijk bestaan. Wat is de waarde van een identiteit? Omdat het een Argentijnse film is, is er sprake van meerdere lagen, een dubbelzinnigheid die het boeiend maakt. Het is ook een film die visueel een traktatie is.

Norfolk_01
Norfolk

De film Norfolk van schrijver en regisseur Martin Radich, een gruizig melodrama over een vader en zoon, is het tegenovergestelde. Gesitueerd in het Noordoosten van Engeland is het een film die doelbewust rauw en lelijk is gemaakt, met gebruikmaking van veel onscherpe beelden om het mistige verhaal gewicht te geven. Norfolk is doorspekt met de woede van de vader, het hoe en waarom blijft nevelig. Het is niet zo moeilijk om een ondoorgrondelijke film te maken, om de toeschouwer te betrekken bij het drama is een ander verhaal.

Dat het allemaal nog erger kan, bewijst de Peruaanse film Videofhilia van Juan Daniel F. Molero. Volgens de regisseur is het een beschouwing over de obsessie van de jeugd met de digitale wereld. Molero’s generatie groeide op met internet. Om zichzelf te kunnen uiten laaft de jeugd zich met zogenaamde virale filmpjes aan de vrijheid. Het is een lastige film om te ondergaan, de pixels en ruige visuele vormgeving zorgen ervoor dat het moeilijk te volgen is.

Videophilia_01
Videophilia

Hoofdpersoon Junior heeft de ambitie om amateur porno voor het internet te maken. Hij weet een schoolmeisje zover te krijgen een rol te spelen in zijn filmpje. Junior heeft een obsessie met de Maya-voorspelling over de ondergang van de wereld en wil zijn ding doen voordat het te laat is. Het is een film die voornamelijk hoofdpijn veroorzaakt en de vraag oproept wat een dergelijk amateuristisch product op een internationaal filmfestival te zoeken heeft.

De Tiger Awards competitie blijft onverminderd intrigerend en soms verbijsterend om te ondergaan.

Ulrik van Tongeren

IFFR 2015, van 21 januari tot 1 februari in Rotterdam. De officiële website.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties