TURIJN – Een Italiaanse rechter heeft 47 tegenstanders van de aanleg van een spoorverbinding tot zware gevangenisstraffen veroordeeld wegens hun aandeel in gewelddadig protest.
De verdachten kregen gevangenisstraffen opgelegd van gemiddeld drie jaar, bij elkaar opgeteld in totaal 150 jaar cel. Zes verdachten zijn vrijgesproken. De 47 veroordeelden namen in juni en juli 2011 deel aan massale betogingen in de Susa-vallei nabij Turijn in het noorden van Italië. De protesten waren gericht tegen de aanleg van een spoortunnel voor de hogesnelheidstrein TAV die de verbinding zal gaan vormen tussen de Italiaanse stad en de Franse stad Lyon.
De betogingen liepen volkomen uit de hand, bijna 190 ME’ers zouden gewond zijn geraakt, alsmede 15 milieuactivisten. De veroordeelde arrestanten zijn dinsdag, een kleine vier jaar later, veroordeeld voor hun aandeel in het plegen van geweld tegen de ordehandhavers. Ze zouden onder meer met stenen en brandbommen hebben gegooid. Conform de gerechtelijke procedure in Italië zullen ze niet onmiddellijk worden vastgezet maar mogen ze de uitspraak van hun hoger beroep afwachten.
De veroordeling van dinsdag was daags voordat de Italiaanse schrijver Erri De Luca voor hetzelfde gerecht verscheen in Turijn. De schrijver heeft in 2013 in interviews beweerd dat het gerechtvaardigd is om de aanleg van de TAV-spoorverbinding te saboteren. De Luca werd aangeklaagd door de Frans-Italiaanse joint venture die is opgericht om de spoorverbinding aan te leggen. Vanwege zijn ‘opruïende’ uitspraken loopt de schrijver het risico tot maximaal 5 jaar gevangenisstraf te worden veroordeeld.
Al jarenlang voeren Italianen in het noorden van het land strijd tegen de aanleg van de TAV-spoorverbinding. Ze hebben zich verzameld onder de vlag No TAV. Als lokale bewoners zijn ze zeer gesteld op de natuurrijke SuSa-vallei die reeds wordt doorkruist door tal van verkeerswegen en spoorwegen. De bewoners, waaronder 23 burgemeesters, vrezen dat de nieuwe spoorlijn het milieu verder zal aantasten en hun vallei zal verpesten. Bovendien baart de aanleg van twee nieuwe tunnels hen zorgen. Bij de graafwerkzaamheden zouden gevaarlijke stoffen als asbest en uranium vrij kunnen komen.
Voorstanders van de spoorverbinding daarentegen beweren dat de treinen jaarlijks de lading van een miljoen vrachtwagens kunnen vervoeren die anders over wegen door de vallei zouden rijden. De natuur zal daardoor juist worden ontzien. En de reistijd tussen Lyon en Turijn wordt verkort, van ruim vier uur naar krap twee uur. Het traject maakt onderdeel uit van een spoorlijn die het westen met het oosten van Europa verbindt. Deze ‘vijfde corridor’ begint in Lissabon en loopt via Barcelona, Lyon, Turijn, Triëst en Boedapest naar Kiev.