AMSTERDAM – Privacy First heeft de staat voor de rechter gedaagd wegens het filmen en vastleggen van het verkeer over de snelweg. Trajectcontrole zou niet stroken met de wet.
Om de zaak voor de rechter te krijgen, heeft Bas Filippini van de stichting bewust te hard gereden over de snelweg A2. Met een trajectcontrole, waarbij de wagen plus kenteken aan het begin en aan het einde over een afstand van een kilometer met een digitale camera wordt gescand (ANPR), werd de snelheidsovertreding geregistreerd. De boete die Filippini vervolgens ontving, gebruikt hij nu om de staat op 28 april aan te klagen.
Iedereen die een trajectcontrole passeert, wordt geregistreerd, ook al hou je je aan de snelheid. De vraag is nu of dat volgens de Nederlandse wet is toegestaan. Bas Filippini, de voorzitter van stichting Privacy First die eerder door een rechter in het gelijk werd gesteld omtrent zijn weigering z’n kenteken verplicht in te voeren bij een parkeerautomaat, denkt van niet.
Zijn advocaat Benito Boer meent dat Filippini ook dit keer een gerede kans maakt de rechtszaak te winnen, meldt RTL Nieuws. Om iedereen te mogen filmen, en niet alleen de wegpiraten, moet er volgens Boer duidelijke wetgeving zijn waarin wordt vermeld wat de overheid met je gegevens doet en hoe lang ze bewaard mogen worden. “En wie controleert dat? Het zijn hele belangrijke vragen die in een wet moeten worden beantwoord, maar die wet is er nu niet.”
Ook oud-officier van justitie Koos Spee, die ooit aan de wieg stond van de trajectcontroles, vindt dat het toezicht uit de hand is gelopen. “In het begin, toen we deze systemen in gebruik namen, werden de gegevens maximaal drie dagen bewaard en daarna weggegooid. Maar op een gegeven moment zijn ook de Belastingdienst en de politie de camera’s gaan gebruiken om criminaliteit op te sporen. De gegevens worden steeds langer bewaard, ook de gegevens van mensen die niet te hard hebben gereden”, aldus Spee.
Het kabinet bereidt intussen een nieuwe controversiële wet voor waarmee het mogelijk wordt gemaakt om de gescande gegevens van al het wegverkeer, verkregen met het Automatic Number Plate Recognition (ANPR) systeem, vier weken te bewaren in een database. Dit is nu (officieel) nog niet toegestaan. Het voordeel voor de politie is dat er achteraf in de database gezocht kan worden of een bepaald voertuig op een bepaalde locatie aanwezig was.
Het wetsvoorstel toont opmerkelijke overeenkomsten met de Wet bewaarplicht telecomgegevens die begin vorige maand onderuit werd gehaald door een voorzieningenrechter. Inmiddels werkt het ministerie van Justitie en Veiligheid aan een lichtere variant van algemene bewaarplicht. Een maatschappelijke coalitie eist een een moratorium op privacyschendende wetsvoorstellen zolang er geen publiek debat over wordt gevoerd.