52_Tuesdays_01

Transseksualiteit is best een ongemakkelijk filmonderwerp. Lastig om dat integer en invoelbaar voor het voetlicht te brengen. De Australische film 52 Tuesdays handelt in meerdere opzichten over transformatie. Debuterend regisseuse Sophie Hyde nam een jaar lang op een vaste dag in de week met niet-professionele acteurs een scène op waarbij de acteurs van tevoren niet wisten wat ze moesten doen.

De 16-jarige Billie (Tilda Cobham-Hervey) komt erachter dat haar moeder Jane (Del Hebert-Jane) man wil worden. Om haar geslachtsverandering zo goed mogelijk te doorstaan, besluit Jane een jaar alleen te gaan wonen. Wel spreken moeder en dochter, die tijdelijk bij haar vader intrekt, af elke dinsdag quality-time te houden. Tegelijkertijd gaat Billie zelf op zoek naar haar seksuele identiteit. Dat doet ze in een driehoeksverhouding met schoolgenoten Jasmine (Imogen Archer) en Josh (Sam Althuizen).

Tussendoor houdt Billy een videodagboek over haar ervaringen bij. De ondeugend overkomende meid richt zich daarbij rechtstreeks tot de toeschouwer met haar ontboezemingen. 52 Tuesdays gaat niet alleen over transformatie. Hoe Billie en haar moeder, die zichzelf inmiddels James noemt, elkaar ervaren is evenzeer belangrijk. Alsmede het feit dat de moeder haar aanstaande transformatie geheim hield voor haar dochter. De grote vraag is of kinderen hun ouders wérkelijk denken te kennen.

Tevens blijkt Billie nogal manipulatief te zijn in haar uitdagende seksuele relatie met haar schoolgenoten Jasmine en Josh. Ze filmt hun seksuele escapades wat leidt tot een schandaal op school. 52 Tuesdays is een ongemakkelijke film om te ondergaan, onder meer vanwege de fragmentarische wijze waarop het een en ander in elkaar steekt. De makers hebben er alles aan gedaan om die 52 scènes vloeiend in elkaar te laten overlopen. Desondanks kraakt de film met enige regelmaat onder het gewicht van die rigide structuur.

52_Tuesdays_02

Desondanks is het een knappe prestatie van de onervaren makers en acteurs dat de essentie van het verhaal overkomt. Ondanks de ongemakkelijke aspecten is het een warme en hoopvolle film geworden. Het intieme karakter ervan wordt door actrice Tilda Cobham-Hervey als Billy extra cachet gegeven. Ze is dan ook gedurende de hele film in beeld te zien, een sprankelende vertolking van een nieuwkomer die haar dagelijkse brood verdient als circusartiest.

De worsteling van moeder Jane wordt enigszins schetsmatig in de film verbeeld. Testosteronkuren en een baarmoederverwijdering zijn geen alledaagse dingen om kennis van te nemen. Het hele proces van sekseverandering is integer en invoelbaar neer gezet. Je hoopt als kijker dan ook dat het goed zal gaan komen met James.

Ulrik van Tongeren

52 Tuesdays (Cinemien, 2013), vanaf 14 mei in de bioscopen.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*