04

Treinreizigers kunnen voortaan via Google Maps actuele reisinformatie over de NS lezen op hun gsm, zoals vertragingen. Wat onbelicht blijft is de privacyschending van het internetbedrijf.

De commerciële digitale veelvraat Google timmert naarstig aan de weg om haar macht verder uit te breiden. Vorige week introduceerde het Amerikaanse internetbedrijf Google Photo, waarmee gsm-gebruikers ‘gratis’ in grote hoeveelheden hun kiekjes in de ‘roze wolk’ van Google kunnen opslaan. Daarmee komt het bedrijf veel te weten over het leven van de persoon die de foto’s heeft gemaakt. Met al die gegevens kan een profiel van de gebruiker worden opgemaakt, waarvoor adverteerders belangstelling hebben.

Vandaag maakte de Nederlandse Spoorwegen (NS) bekend dat zij de samenwerking met Google Maps (GM), in 2013 gestart in de vorm van het aanbieden van standaard reisinformatie en stationsindeling, verder heeft uitgebreid. Reizigers kunnen voortaan ook met de GM-app op de hoogte geraken van vertragingen, iets waar je in wezen blindelings van kunt uitgaan en wat de reisplanner van de NS al aangeeft. Google belooft landelijke dekking, alle vervoerders doen volgens het bedrijf mee. Daarnaast werkt Google samen met reisplanners 9292ov en OpenOV.

Er wordt dus een landelijke dekking door Google gegarandeerd, wat een generositeit. Google doet echter, gelijk megabedrijven als Facebook en Twitter, niets voor niets. Dankzij het feit dat de reiziger gebruik maakt van de GM-app wordt een aantrekkelijk persoonsprofiel aangemaakt: hoe reis je, wat bezoek je (winkels, attracties), etc. Google eigent zich ongevraagd het recht toe om deze data te gebruiken, te analyseren, te verrijken en te hergebruiken voor financieel gewin. Het was voor de overheid reden om vier jaar geleden gemeenten te ontraden gebruik te maken van GM op hun website.

Dat Google Maps, en indirect de NS als dienstverlener, de privacy van de burger schendt, blijft onbelicht in de media. In wezen maken invloedrijke persorganen als NOS en ANP zich schuldig aan een vorm van sluikreclame door ongegeneerd en kritiekloos over de introductie van de zoveelste app van het commerciële bedrijf te berichten. Bij de NRC gaan ze daarin nog het verst door een verkooppraatje van Google integraal over te nemen en de app met vier sterren te waarderen.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*