Kabelbedrijf Ziggo heeft jarenlang ongevraagd het kijkgedrag van klanten geregistreerd voor commerciële doeleinden. Daarmee overtrad het de Wet bescherming persoonsgegevens.
Het Amerikaanse kabelbedrijf Ziggo, met ruim 4 miljoen de grootste aanbieder van digitale televisie in Nederland, heeft na onderzoek van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) diverse overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens beëindigd. Volgens het CBP gebruikte Ziggo de gegevens om kijkcijferanalyses te maken. Inmiddels heeft Ziggo het registreren van kijkgegevens geanonimiseerd, de verzamelde informatie zou niet langer naar individuele personen zijn te herleiden, aldus het college.
Het CBP constateerde tijdens het vorig jaar uitgevoerde onderzoek dat het kabelbedrijf klanten die gebruikmaken van interactieve diensten middels de decoder onvoldoende informeerde en geen ondubbelzinnige toestemming vroeg voor het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens over het kijkgedrag. Gegevens over het kijkgedrag zijn persoonsgegevens van gevoelige aard. Zij kunnen een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling.
Met de komst van interactieve digitale televisie is tv-kijken tweerichtingsverkeer geworden. ‘Aanbieders van digitale televisie kijken als het ware mee. Zij observeren het gedrag van kijkers, maken profielen van hen om hen op basis daarvan persoonlijk te benaderen’, zegt Wilbert Tomesen, vicevoorzitter van het CBP. ‘Dat mag alleen als aanbieders hun klanten daarover helder en volledig informeren en hiervoor toestemming vragen.’ Dat heeft Ziggo, dat in 2008 op de Nederlandse markt kwam, nooit gedaan.
Ziggo gebruikte daarnaast gegevens over het kijken naar films via de functie video on demand (films tegen betaling bestellen) om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen. Ziggo heeft al tijdens het onderzoek een wijziging doorgevoerd waarmee zij nieuwe klanten hiervoor om toestemming vroeg, maar die bleek voor het CBP ontoereikend. Zo informeerde Ziggo niet dat er een interesseprofiel werd opgesteld en kijkers konden enkel ‘akkoord’ klikken met de afstandsbediening op de vraag om toestemming. Ziggo heeft deze overtredingen nu ook beëindigd.
In april zijn UPC en Ziggo samengegaan onder de naam Ziggo. Eigenaar is het Amerikaanse kabelbedrijf Liberty Global (LG) dat 27 miljoen aansluitingen heeft in veertien landen. Met 6.993.600 potentiële aansluitingen bedraagt het Nederlandse marktaandeel 60,6 procent. Het Britse telecombedrijf Vodafone onderhandelt met LG over een mogelijke uitwisseling van bezittingen. De marktwaarde van LG bedraagt een kleine 90 miljard dollar (80 miljard euro), die van Vodafone ruim 140 miljard dollar.