The Duke of Burgundy

Duke-of-Burgundy-1

Op het eerste gezicht lijkt de The Duke of Burgundy, de naam van een zeldzame vlinder, op een soft-erotische vertelling zoals ze bij bosjes tijdens de jaren ’70 werden geproduceerd. Het verhaal speelt zich af in een luxueuze villa aan de rand van een woud. Dit vreemdsoortige universum wordt enkel door vrouwen bewoond. Cynthia (Sidse Babett Knudsen) van middelbare leeftijd domineert de onderdanige jonge Evelyn (Chiara D’Anna), haar privéslaaf. De dagelijkse wrede vernederingen die Evelyn ondergaat blijken ingestudeerde spelletjes te zijn.

Gaandeweg het verhaal wordt Cynthia onzeker over haar dominante rol. De vraag dringt zich op wie nu wérkelijk dominant binnen de relatie is. Dat rituele gedoe tussen de vrouwen heeft droogkomische kanten, eigenlijk best grappig. Dat een andere curieuze obsessie van beide dames de wereld van de insecten betreft, is een intrigerende zijstraat. Ze wonen geregeld conferenties bij die in het teken staan van vlinders. De droogkomische insteek van de film bereikt op dit onderdeel zijn hoogtepunt.

Nu zullen er vast raakpunten zijn tussen de metamorfose in de relatie tussen de vrouwen en de transformaties in de insectenwereld, maar dergelijke theoretische beschouwingen doen de film beslist geen recht. Het is in de eerste plaats een bizar universum waarbij de raadselachtige insectengeluiden, de zwoele atmosfeer en cryptische beeldtaal vooral hypnotiserend werken. Ondanks de erotische atmosfeer die de film overheerst, is er vrijwel geen bloot te zien. De ambiance heeft zeker meer impact dan de plot.

Duke-of-Burgundy-2

De Britse regisseur Peter Strickland heeft een hang naar pulpfilms uit het verleden. Zijn vorige Berberian Sound Studio is een ode aan de Italiaanse horrorfilm uit de jaren ’70. The Duke of Burgundy zou gezien kunnen worden als een hommage aan het werk van de Spaanse cultregisseur Jess Franco, en dan hoofdzakelijk aan zijn pervers bedoelde erotische vertellingen. Eigenlijk heeft de nieuwe film van Strickland meer raakpunten met het surrealisme van Luis Buñuel. Vooral zijn meesterwerk Belle de Jour heeft de Brit zichtbaar geïnspireerd.

The Duke of Burgundy zou naar verluidt een nogal afstandelijk erotisch melodrama zijn zonder actrices die het verhaal geloofwaardig voor het voetlicht kunnen brengen. Dat doen ze echter met volle en bijna aandoenlijke overtuiging. De Deense actrice Sidse Babett Knudsen, die vooral bekend is van haar rol in de tv-serie Borgen, acteert het afbladderende gezag van haar personage kundig en met panache. Maar het is Chiara D’Anna die met haar gevoelige en genuanceerde vertolking van Evelyn het hart van de toeschouwer steelt.

Ulrik van Tongeren

The Duke of Burgundy (2014, Cinemien), vanaf 16 juli in de bioscopen.
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Laatste reacties
Rubrieken