50

De productie van het onbenullige nationalistische koningsliedje heeft maar liefst 550.000 euro gekost, vier ton meer dan de NPO destijds verkondigde. Zelfverrijking ligt voor de hand.

Op 30 april 2013, de dag dat Willem-Alexander werd ingehuldigd als koning, verzorgde de NOS de gehele dag een propagandistische live-uitzending om de monarchie maar weer eens in de bloemetjes te zetten. Onderdeel van de festiviteiten was het koningslied, beter bekend als het K-lied, dat in de Rotterdamse evenementenhal Ahoy en op diverse locaties in het land min of meer gelijktijdig werd opgevoerd en uitgezonden.

De NPO kreeg de touwtjes in handen betreffende productie en uitvoering van het K-lied dat in gebrekkig Nederlands was opgesteld. April 2013 meldde de NPO op navraag van Elsevier dat het 150.000 euro eraan had uitgegeven. ‘Het geld is besteed aan de productie van het lied en alle activiteiten eromheen, variërend van het werven van zinnen bij het publiek tot kosten voor technici en het opnemen van het lied’, aldus de NPO.

Op zich is 150.000 al een waanzinnig bedrag voor zoiets onzinnigs, maar vandaag meldt De Telegraaf dat er 550.000 euro is uitgegeven aan het lied. Dit was nog niet bekend ‘omdat er niet naar was gevraagd’, laat een woordvoerder van de NPO weten. ‘De 400.000 euro extra werd volgens de NPO onder meer uitgegeven aan de huur van de studio, het maken van de videoclip, een app, het opzetten van de live-verbinding, de aankleding en andere activiteiten voor het optreden in en om Ahoy in Rotterdam destijds’, aldus Trouw.

Maar in een verborgen hoekje op de eigen website meldt de NOS/NPO vanochtend vroeg niet te weten waar het Nationaal Comité Inhuldiging de rest van het bedrag aan besteed heeft. In het financieel verslag van het comité staat dat er vier ton is uitgegeven aan het lied. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst zijn de fondsen van het comité geworven bij hoofdzakelijk private partijen. Er zijn voor zover bekend geen financiële bijdragen van de Rijksoverheid geweest, schrijft de RVD in een mail aan de NOS.

Het zaakje stinkt, aangezien dik een half miljoen productiekosten niet reëel is. Zeker niet als je in ogenschouw neemt dat de artiesten (zwikkie leeghoofdige BN’ers) en componist (kuch) naar eigen zeggen belangeloos hebben deelgenomen en Ahoy voor deze gelegenheid geen zaalhuur heeft geïnd. Mogelijk dat de leden van het koninklijk gelegenheidscomité, te weten Hans Wijers, Ahmed Aboutaleb, Andrée van Es, Joop van den Ende, Richard Krajicek, Mavis Albertina, Roland van der Vorst en Ben Woldring, uitsluitsel kunnen geven. Journaal, Nieuwsuur en Radio 1, kom er maar in!

UPDATE (1 aug) – Met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) vraagt De Telegraaf inzicht in de kosten die de NPO maakte voor het K-lied. De juridische stap is nodig omdat de NPO ‘om principiële redenen’ niet wil uitleggen waar de 550.000 euro aan is uitgegeven dat het nummer zou hebben gekost.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
7 jaren geleden

Koningslied is juist niet nationalistisch, maar reactionair. De koning ontleent zijn macht formeel gezien aan God en niet aan de natie. Nationalisme is/was juist een progressieve kracht die juist het monarchisme verwerpt.