Toezichthouder ACM heeft geconstateerd dat vier energieaanbieders via hun website de consument onduidelijk en misleidend informeren over de prijs en verwachte kosten.
Het gaat onder meer om de bedrijven Nuon en Windunie, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Nuon vermeldde de hoogte van de netbeheerkosten niet op duidelijke en begrijpelijke wijze en informeerde consumenten slecht over de wettelijke bedenktijd. Daarnaast verschafte de energieaanbieder via een berekeningstool misleidende informatie over de te verwachten jaarkosten.
Wederverkoper Windunie communiceerde op niet-transparante wijze dat zij zelf geen leverancier is waardoor consumenten niet weten van welke leverancier zij energie afnemen. Daarnaast verstrekte het bedrijf op onduidelijke wijze en te laat in het proces essentiële informatie over de prijs en gaf het onjuiste en onduidelijke informatie over de wettelijke bedenktijd.
Door lasten onder dwangsom op te leggen dwingt de toezichthouder Nuon en Windunie blijvend de overtredingen te beëindigen. Beide bedrijven hebben hun websites inmiddels aangepast waardoor zij geen dwangsom hoeven te betalen. ACM heeft de twee andere energieaanbieders die zijn aangesproken op vergelijkbare overtredingen geen last onder dwangsom hoeven opleggen omdat zij hun website hebben aangepast voordat de last definitief werd.
Consumenten klagen al jaren dat energieaanbieders hun klanten niet goed informeren waardoor zij voordeel mislopen of verkeerde keuzes maken. De wet zegt dat elk aanbod van energieaanbieders begrijpelijk, vergelijkbaar, duidelijk en volledig moet zijn. Om duidelijkheid te bieden wat dit concreet voor energieaanbieders betekent heeft ACM als handreiking eind vorig jaar het document Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie gepubliceerd.