‘Actiegroep’ pakt AH-bezorgdienst aan

17

De bestuurder van het gekaapte AH-busje staat er verslagen bij in het Amsterdamse Sarphatipark, wilde niet in beeld noch ons te woord staan.

De overlast die rondrijdende bestelbusjes van Albert Heijn in de binnenstad van Amsterdam veroorzaken, roept weerstand op. ‘We gaan die busjes waar mogelijk kapen!’, meldt actievoerder Piet Bonus.

‘Geen zin om de deur uit te gaan? Wij bezorgen het graag bij jou!’, zo adverteert supermarktconcern Albert Heijn op de website. Het is een aantal bewoners van de Amsterdamse Pijp in Oud-Zuid een doorn in het oog, die mobiele bestelservice. Je kan je kont niet keren of je stuit in een van de smalle straatjes op een stremming die veroorzaakt wordt door een stilstaand AH-busje waarvan de chauffeur ‘even’ een pak brood op de derde verdieping in de keuken aflevert.

De busjes staan meestal zo onhandig geparkeerd op straat dat fietsers uit moeten wijken naar de stoep. ‘Het is ronduit asociaal om de weg te blokkeren voor het afleveren van wat etenswaren’, zegt Piet Bonus. ‘En dan te bedenken dat we hier in de Pijp opgezadeld zitten met wel twaalf supermarkten waarvan drie van AH’, vult Olga Kaart hem aan. ‘Echt, elke bewoner heeft om de hoek een supermarkt zitten die tot 22 uur ‘s avonds geopend is! Dan ga je toch niet online iets bestellen? Vieze yuppen!’

Naast frequente verkeersopstoppingen stoten de busjes tevens vieze uitlaatgassen uit wat slecht is voor het milieu. Tot overmaat van ramp maakte de grootgruttende multinational vrijdag bekend dat aan de bezorgdienst voortaan geen kosten meer zijn verbonden. AH komt met een wekelijkse boodschappenbox met daarin ingrediënten voor drie maaltijden. Albert Heijn lijkt daarmee de strijd aan te binden met concurrenten die ook gratis boodschappen bezorgen, zoals de onlinesupermarkt Picnic.

Het nieuws sloeg bij Piet en Olga in als een bom. Ze hebben de actiegroep Appie Halt! in het leven geroepen en meteen de daad bij het woord gevoegd. ‘Het was achteraf gezien simpel om te doen’, vertelt Olga. ‘We hebben vrijdagmiddag in een buurtkroeg op de Albert Cuyp de koppen bij elkaar gestoken. Al snel waren we eruit. Bestuurders van de bezorgdienst laten hun motor draaien zodra ze de spullen afleveren, dus…’ ‘Er stond er eentje in de Govert Flinck’, zegt Piet, dus wij erin en karren maar!’ Bij het Sarphatipark hebben ze de bus in de vijver laten rijden.

Share Button

27 Reacties op ‘Actiegroep’ pakt AH-bezorgdienst aan

  • knarfist schrijft:

    Misschien dat “Piet” en “Olga” een baantje moeten gaan zoeken ze lijken te veel vrije tijd te hebben.
    Volgens mij zijn het voornamelijk ouderen en mensen die slecht ter been zijn die hier gebruik van maken gemak dient de mens toch?
    Of “Piet” en “Olga” laten hun sociale gezicht zien en gaan zelf boodschappen doen voor die mensen doen ze wat nuttigs.

  • rollator punk schrijft:

    Zo krijg ik toch noch mijn euro-shopper bierjes in huis.

  • Fuck schrijft:

    Hardstikke, leuke, toffe, terechte bijna onderdompeling van zo’n vervuilende bijna zinloze yuppe kar, straks weer een?

  • wynand schrijft:

    Er is de laatste tijd sprake van een ware plaag als het gaat om het motorisch laten bezorgen van kleine pakketjes zoals ondergoed, jurkjes en cosmetica die (vaak uit verveeldheid en/of onplezierigheid) online worden besteld maar wel effe lekker met autobusjes worden aangeleverd. Denk aan bezorgdiensten als POSTNL, DHL, UPS, GLS, DPD en AH: allen vervuilen de wijken en bezorgen de bewoners en overige weggebruikers verkeersoverlast.

  • m van buuren schrijft:

    bejaarden moeten wel bestellen.. de thuishulp is niet verplicht boodschappen te doen. dus als je slecht ter been bent en je hebt geen buren die je kunnen/willen helpen dan ben je erg blij met de bezorg service … zijn echt niet de zg juppen die een brood bestellen bij de AH…

  • Jan Fraijman schrijft:

    Dit geldt voor meerdere leveranciers, o.a. de bierwagens.
    Blijven midden op straat staan, zodat fietsers de stoep op moeten, in plaats van aan een zijde ruimte te houden.
    Ook bierwagens halen en brengen de kratten achterin het cafe in plaats van dat deze al voor in klaar staan.
    Ik ben het niet eens met de vernieling. Gewoon kapen en om de hoek neerzetten had ook al voldoende effect gesorteerd.

  • Sunshine schrijft:

    Laat het AH personeel gewoon hun dagelijkse werk doen, wat een lage streek busjes wegrijden in de plomp!!!!!

  • Martin schrijft:

    Wat een goede actie! (als het trouwens echt is en geen grappige, geslaagde HOAX.) Super irritant die AH-vrachtwagens die overal in de straten stil staan.
    Voor al dat bezorgen: regel wat afhaalpunten in elke buurt en doe het echt noodzakelijke thuisbezorgen met een bakfiets of klein, elektrisch karretje dat niet zo in de weg staat.

    • Albert schrijft:

      wie ben jij om te zeggen wat iemand wel of niet mag doen.
      Als ik iets wil bestellen doe ik dat gewoon, als je niet achter zo busje wilt zitten koop dan een fiets!
      Waarom zouden wij ons aan jouw aanpassen als jij je ook niet aan andere wil aanpassen.

      Ga bij de overheid klagen voor bredere weggen.

      • Martin schrijft:

        Volgens mij schrijf ik helemaal niet wat je wel en niet mag doen. Ik doe een suggestie voor wat ander beleid/bedrijfsorganisatie om de overlast van die bezorgdiensten te verminderen.
        En daarnaast sta ik juist vaak met de fiets vast achter zo’n te brede vrachtwagen in smalle straatjes. Of met een bakfiets en die kan er niet even via de stoep langs.
        Dat je je niet aan een ander wilt aanpassen vind ik trouwens een heel goed argument om, net als in het actieverslag hierboven, zo’n vrachtwagen te kapen en in de plomp te rijden.

        • Albert schrijft:

          Ten eerste ik zeg niet dat ik me niet wil aanpassen alleen dat ik me niet aanpas aan mensen die zelf niet willen aanpassen, daar zit namelijk nog een erg groot verschil tussen.
          En heb jij wel eens nagedacht over hoeveel mensen jij blokkeert op het fietspad die niet langs je heen kunnen met je bakfiets, hier brommen dat je niet langs een busje kan terwijl jij zelf ook fietser,brommer en autos blokkeert op smalle wegen.
          Maar dat daargelaten, ik moet zelf ook niet eenrichtingsverkeer worden, dus hoe zouden bezorgdiensten dan wel moeten bezorgen omdat ik zie nog niet zo snel een drone langskomen met een tas boodschappen.
          En als je het zo goed idee vind om busje te kapen en dan te slopen zodat jij wat sneller op je bestemming bent zou ik je toch moeten adviseren om een cursus geduld te nemen

  • CC schrijft:

    Triest om dit te doen!
    Vrienden van ons zijn erg blij met de dienst van de AH omdat hun niet gemakkelijk boodschappen kunnen doen met hun gehandicapte kindje. En zo zijn er meer mensen die er blij mee zijn.

  • Pietje Puk schrijft:

    En ze wonen natuurlijk ook mijlenver van de bewoonde wereld verstoken van enig supermarkt.

  • knarfist schrijft:

    Het is de schuld van de ongelovigen!
    Racisten zijn het en ook discriminerende roze varkens!
    Leve Eric k,Joke k en Knarfist.
    Drie keer k is drie x kut.
    Morgen weer een dag voor AH.
    Heil!

  • Marcel van Driel schrijft:

    Piet Bonus, dat is wel een heel toepasselijke naam voor een actievoerder tegen AH. 🙂

  • Flip schrijft:

    Die Piet Bonus zal wel een ouwe kennis van Wijnand duyvendak zijn.

  • Pijper schrijft:

    Als ik mij niet vergis is bovenstaande foto niet genomen in het Sarphatipark… Herken het in elk geval niet, zal morgen eens gaan kijken. Staat ook niks over in het Parool, vreemd.

    • Anoniem schrijft:

      Amsterdam Ziudoost?

  • Eric schrijft:

    Wat een lul verhaal zeg. Foto is 5 jaar oud !! Foutje van de bestuurder vergeten op de handrem te zetten

    • Ilse schrijft:

      Hahaha, vergeten op de handrem te zetten en vijf jaar geleden. Maak dat de kat wijs! Wat heeft een AH-bezorger te zoeken in een park!!

      • Eric schrijft:

        Nou Ilse heel simpel de foto zou zijn genomen 15-8-2015. Beetje vreemd de bezorger Bedrijfskleding aan heeft die al anderhalf jaar niet meer gebruikt wordt. Ook de naam ALBERT BEZORGSERVICE wordt niet meer gebruikt.

        Bestelbus AH te water in Amsterdam

        AMSTERDAM – Op de Meibergdreef in Amsterdam Zuidoost is vrijdag een auto van Albert Heijn te water geraakt.

        2 oktober 2009 09:36

        5451 keer bekeken

        • Guinevere schrijft:

          Beste Eric, u wekt de indruk dat u zelf werkzaam bent bij appie happie. Misschien rijdt u wel een AH-bestelbusje. Mocht dat zo zijn: wat vindt u van de kritiek die bovenstaand bericht bevat, zoals verkeershinder, vervuiling en een overbodige bezorgservice.

  • Robbin schrijft:

    Is gewoon ingezet door de Albert Heijn zelf. Kijk maar even hoe die mensen heten.
    Piet Bonus
    Olga Kaart

    Bonuskaart?! hahaha

  • evertje schrijft:

    Consument hekelt zware boodschappentas
    29-09-2015 16:28 | ANP

    Het online doen van boodschappen wint rap aan terrein. Vooral het niet meer hoeven sjouwen met zware boodschappen, het buiten openingstijden kunnen winkelen en tijdsbesparing worden als de grootste voordelen genoemd. Dat blijkt uit onderzoek van ING onder 1100 Nederlanders.

    Bijna een op de vijf consumenten koopt nu wel eens levensmiddelen via internet. Bij de categorie tot veertig jaar en bij gezinnen met kinderen ligt dit percentage zelfs boven de 30 procent. Nu wordt circa 2 procent van alle boodschappen online gedaan. De verwachting is dat over vijf jaar 20 procent van alle boodschappen via het wereldwijde web in huis wordt gehaald.

    Bezorgkosten lijken vooralsnog een rem op onlineverkopen te zetten. Die weerhouden circa twee derde van de ondervraagden nu om boodschappen via het web te doen. Circa 8 procent is dusdanig positief over digitaal inkopen, dat ze de traditionele supermarkt op den duur volledig uit het straatbeeld zien verdwijnen.

  • pakketdiensten beul schrijft:

    OOK OVERIGE PAKKETDIENSTE ZOALS (PostNL, DHL, GLS, DPD UPS AANPAKKEN.

  • Sander schrijft:

    Wat een ongelofelijk zwakzinnig artikel. Zelf ben ik een AH-bezorger en dit is wel zo naïef geschreven dat ik mij afvraag welk opleidingsniveau de auteur heeft genoten.

    Op de eerste plaats kunnen wij als bezorger niets doen aan de smalle straatjes. Ik kom ze maar al te vaak tegen in het centrum van Den Haag. Dat mensen hier over gaan tieren is volslagen onterecht. Volgens de wet mag iedereen 15 minuten laden en lossen, ook als ze hiermee (vervelend genoeg) een straat blokkeren. Kom je een bus tegen van de AH? rij dan een blokje om, kost je letterlijk zelden meer dan 4 minuten. Ben je op de fiets? Dan kost dit je nog geen 20 seconden extra. Waarom die gigantische ergernis?

    Op de tweede plaats, het gros van de mensen waar ik lever zijn mensen die slecht ter been zijn, hoog bejaard of mensen met 3 peuters over de vloer. Ik kom in enkele gevallen alleenwonende dertigers tegen. Voor deze mensen is de bezorgservice een ware uitkomst. Moeten we dan mevrouw Oosterbeek van 76 zelf 3 kratjes naar de 2e verdieping laten sjouwen? Dat is toch niet te doen? Ik ben benieuwd hoe de auteur zelf zijn boodschappen doet als hij deze leeftijd bereikt.

    Op de derde plaats… het argument over ‘vervuilende uitlaatgassen’ is volstrekte kul. Wanneer ik een dienst rijd van 19 klanten rijd ik vaak slechts 25 tot 35 km. De klanten worden allemaal zo dicht mogelijk bij elkaar uitgekozen voor 1 bezorger. Hiermee worden op jaarbasis duizenden kilometers bespaard in uitlaatgassen in vergelijking met de situatie waarin alle 19 klanten zelf de auto zouden pakken. Dus nogmaals, denk na voordat je die verbale troep uit je mond laat druipen.

    En als laatste, zelf schrijf je over de mate van anti socialiteit van het blokkeren van een straat, maar zelf prijs je het vernielen van andermans vermogen de hemel in. Getuigd niet van heel veel intelligentie, niet waar? Wat geeft jou of wie dan ook het recht een complete bus te kapen en deze de plomp in te rijden? Daar zitten tientallen duizenden euro’s schade aan verbonden. De meest asociale brul aap is meneer Piet zelf dus.
    Wat ik overigens nog niet eens genoemd heb is het feit dat je de werknemer eventueel zijn baan hebt afgenomen, een ongelofelijk lage rot streek. Wij doen slechts ons werk binnen de regels van de wetten. Als je het daarmee oneens bent, doe je beklag bij de directie van Ahold of zoek een ambtenaar op die met jou in gesprek gaat. Dit is gewoon honden gedrag van het hoogste niveau.

  • Sander schrijft:

    Ter aanvulling op mijn vorige reactie: ik betwijfel enorm of dit artikel naar waarheid is geschreven, gegeven de namen ‘bonus’ en ‘kaart’ van piet en olga en de eerdere argumenten die door Eric zijn genoemd. Wat mij wel ergert zijn de overige reacties die het hier mee eens zijn. Voor dit soort onzinnige reacties staan mijn standpunten nog steeds.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken