25

Actievoerders hebben in Duitsland her en der billboards met reclame voor ‘groene’ Coca-Cola overgeplakt met de teksten greenwashing en lie. Ze hekelen het feit dat de nieuwe cola-versie nog steeds ongezond veel suiker bevat.

Met een ‘groene’ versie van Coca-Cola probeert de multinational dit jaar in Europa de kritiek op het hoge suikergehalte (24 klontjes per liter) van de populaire rood gelabelde frisdrank tegen te gaan. De nieuwe cola-versie life bevat minder suiker door een reductie van 33 procent dankzij het gebruik van extract van stevia, de natuurlijke zoetstof van de Zuid-Amerikaanse steviaplant. Maar nog steeds ongezond veel, ook deze variant is een suikerbom.

Actievoerders van het Duitse kunstenaarscollectief Dies Irae (dag van toorn), dat middels creatieve adbusting-acties billboards voorziet van maatschappijkritische teksten, trokken er afgelopen weekeinde op uit om de reclame voor ‘groene’ Cola van de nodige toepasselijke extra teksten te voorzien. Zo werd de inhoud van de fles beplakt met suikerklontjes (1 liter Cola life bevat 16 klontjes), het woord life veranderd in lie en Greenwashing aangebracht met verwijzing naar dit artikel.

Op Facebook levert het collectief het volgende commentaar: ‘Is jouw product volkomen ongezond? Maakt niet uit! Breng eenvoudigweg een nieuw product op de markt (hoeft niet eens gezond te zijn!). Hoofdzaak is om het product moooooooi groen te verven, dat heeft bij McDonald’s ook prima gewerkt.’ Eerder voerde Dies Irae op vergelijkbare prikkelende wijze acties tegen reclame in het straatbeeld, onder meer tegen tv/smartphones billboards (‘opium voor het volk’) en Shell (‘de Noordpool is te kostbaar om een olieramp te riskeren’). Ook werden abri’s voorzien van zelfgemaakte plakkaten.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*