09

Staatssecretaris Mansveld onderzoekt de mogelijkheden om het omzeilen van nee-stickers op brievenbussen te voorkomen. Tevens worden gemeenten verzocht het gebruik van de stickers te stimuleren.

Jaarlijks ontvangt de doorsnee burger een totaalpakket van 34 kilo reclamefolders in de brievenbus. Dat is slecht voor het milieu indien de ontvanger het drukwerk ongelezen in de papierbak deponeert. Om ongewenst drukwerk te voorkomen kan je een nee/nee-sticker (geen reclame noch huis-aan-huisbladen) op je brievenbus plakken of een nee/ja sticker. Zo’n 23 procent van de burgers maakt gebruik van een van de twee stickers, terwijl dit aantal jaarlijks met één procent stijgt.

Een voorname reden dat het aantal stickers relatief laag is, komt door de wijze waarop je ze in bezit krijgt. Veel mensen weten dat namelijk niet. Je moet hiervoor telefonisch contact opnemen met de gemeente, maar daar zijn (geringe) kosten aan verbonden. Je kan ook langsgaan bij het gemeentehuis, dan is de sticker gratis. De PvdD vindt dit maar niets en heeft van staatssecretaris Mansveld (milieu) de toezegging gekregen dat ze met gemeenten ‘in gesprek gaat over stimulering’ van de stickers.

Wat ‘stimulering’ inhoudt is onbekend, maar elke gemeente laat wel een eigen nieuwsbrief huis-aan-huis bezorgen waarin op vrij eenvoudige wijze de nee/nee en nee/ja-sticker ingevoegd dan wel mee verspreid kan worden. Bijkomend voordeel is dat daarmee de wildgroei aan nee-stickers wordt tegen gegaan. De laatste tijd verschijnen er steeds vaker varianten op de brievenbus, bijvoorbeeld om colporteurs of ander ongewenst volk tegen te gaan. Het bezorgt de postbezorger, die nu alle stickers moet lezen, grijze haren.

Tevens heeft Mansveld aan de PvdD toegezegd een ‘sluiproute’ aan te zullen pakken waarmee bedrijven de nee-sticker weten te omzeilen. Ze laten de reclame in een geadresseerde envelop huis-aan-huis bezorgen met het opschrift ‘Aan de bewoners van’. “Het is op z’n zachtst gezegd nogal storend dat bedrijven de keuze van de burger om geen ongewenst drukwerk te ontvangen niet respecteren en op deze wijze alsnog hun reclame op de deurmat laten ploffen”, aldus Ouwehand van de PvdD.

De PvdD ziet het liefst dat er overgestapt wordt op een opt-in-systeem waarbij burgers geen ongeadresseerd reclamedrukwerk ontvangen tenzij zij hierom hebben gevraagd. Zo’n systeem geldt al voor digitale communicatie. Het kabinet wil echter vasthouden aan het huidige opt-out-systeem, waarbij burgers het drukwerk automatisch in hun brievenbus krijgen, tenzij zij zelf actie ondernemen om met een nee-sticker duidelijk te maken dat zij dit niet willen.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*