Het grootste pr-bedrijf ter wereld heeft besloten niet langer samen te werken met producenten van kolen en ontkenners van klimaatverandering. Edelman ziet in deze clientèle een bedreiging voor het voortbestaan van het bedrijf.
De uitsluiting van steenkool en klimaatontkenning voor pr-werkzaamheden, evenals pressiegroepen die protest tegen de opwarming van de aarde openlijk bestrijden, wordt uiteengezet in interne communicatie van het Amerikaanse pr-bedrijf Edelman die het Britse dagblad The Guardian in handen heeft gekregen. Edelman speelt een cruciale rol in het beïnvloeden van de publieke opinie binnen de VS en wereldwijd over klimaatverandering.
De werkzaamheden voor steenkoolproducenten en klimaatontkenners, evenals greenwashing-praktijken, worden inmiddels door Michael Stewart, de algemeen directeur van Edelman in Europa, beschouwd als een ‘absolute no-go area’. Met greenwashing wordt het duurzame karakter van een bedrijf of organisatie groter gemaakt dan het daadwerkelijk is. Stewart vindt het verspreiden van leugens in de vorm van greenwashing ‘volledig ongepast’, meldt The Guardian.
Volgens Richard Edelman, de zoon van de oprichter, vormt klimaatverandering een ‘veelzijdig probleem dat bijna alle sectoren raakt en invloed zal hebben op de meeste industrieën en, wat nog belangrijker is, de economie.’ In een memo van 30 juli schrijft hij dat ‘de afgelopen weken het besluit is genomen om niet langer te werken voor klanten uit de kolen-industrie […] aangezien steenkool de meeste C02 per eenheid energie produceert.’
De nieuwe aanpak volgt na een twee jaar durende evaluatie van Edelman’s pr-activiteiten voor olie- en pijplijnbedrijven die op veel negatieve publiciteit konden rekenen. Eerder dit jaar maakte Edelman bekend na meer dan tien jaar pr-werkzaamheden afscheid te hebben genomen van de Amerikaanse olielobby. Jarenlang was het American Petroleum Institute goed voor 10 procent van Edelman’s omzet. Het bedrijf zei onder druk van de publieke opinie alsnog overstag te zijn gegaan.
De werkzaamheden van Edelman kwamen vorig jaar onder druk te staan nadat andere grote pr-bedrijven stelling namen tegen het ontkennen van klimaatverandering. Tevens werd het bedrijf verweten pressiegroepen te steunen die voorstander zijn van de aanleg van de omstreden Canadese Keystone XL pijpleiding waarmee olie, gewonnen door fracking uit teerzanden, naar de VS getransporteerd wordt. In Groot-Brittannië beschuldigen anti-fracking activisten Edelman ervan het parlementaire debat te beïnvloeden.