08

De gemeenteraad van Rotterdam heeft donderdagavond alsnog groen licht gegeven voor de aanleg van de A13/A16, een omstreden groot snelwegproject ten noordoosten van de havenstad. De druk van minister Schultz deed wonderen.

De Rotterdamse gemeenteraad is donderdagavond toch akkoord gegaan met de inpassing van de verbindingsweg A13/A16. Met een ruime meerderheid (32 raadsleden vóór en 12 tegen) werd het plan goedgekeurd. Leefbaar Rotterdam had gedreigd om unaniem tegen te stemmen, maar de partij zag daar uiteindelijk vanaf. Wel bleven vier van de veertien raadsleden van Leefbaar tegen. D66 ging voltallig akkoord met de huidige plannen.

Door de instemming van de raad wordt er straks 15 miljoen euro uitgetrokken om de snelweg in te passen. Met het geld komt er ‘stil asfalt’ en een diepere tunnel. Een meerderheid van de raad wilde eerst nog dat er méér geld wordt uitgetrokken om de weg helemaal te kunnen verbergen. Met het huidige model zouden omwonenden namelijk nog veel overlast ondervinden van de verbindingsweg. De wegenbouwbedrijven zijn de lachende derde.

Het was juist Leefbaar Rotterdam dat drie weken geleden onder aanvoering van Reinier de Jong felle oppositie voerde tegen de plannen. Daarop werd wethouder Langenberg (D66) teruggestuurd naar minister Schultz van Verkeer om te onderhandelen over de inpassing van de weg. Arno Bonte (GL) voelt zich bedonderd door Langenberg: ‘Het debat is drie weken geleden niet geschorst voor overleg met de minister, maar om druk uit te oefenen op de fractie van Leefbaar’, sprak hij.

Om de druk op de gemeenteraad op te voeren had minister Schultz (Infrastructuur) drie weken geleden reeds het ontwerp-tracébesluit voor de nieuwe snelweg ter inzage gelegd. Zij wil geen vertraging bij de aanleg van de weg. Belanghebbenden hebben nu zes weken de tijd om te reageren op de plannen. In die tijd kan Rotterdam nog steeds aangeven welke aanpassingen ze precies willen, ‘maar wij gaan ondertussen door met het proces’, aldus Schultz.

De A13/A16 is een nieuwe snelweg ten noorden van Rotterdam die de A13 met de A16 moet verbinden om de drukke A13 bij Overschie en de A20 tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein te ontlasten. Het definitieve tracébesluit wordt in het voorjaar van 2016 vastgesteld. De start van de werkzaamheden is gepland voor begin 2018. Daarbij doorkruist de weg recreatiegebied Het Lage Bergse Bos. Een bos ter grootte van 25 voetbalvelden wordt gekapt. De aanleg van deze snelweg heeft grote gevolgen voor de leefbaarheid, recreatie en natuur.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*