10

Internetgebruikers die een adblocker toepassen om advertenties te weren, krijgen te maken met krantenuitgeverijen die de toegang tot hun websites blokkeren.

Bezoekers van de website van de Duitse krant Bild die gebruik maken van een adblocker krijgen sinds kort de mededeling in beeld dat zij de blokkade op advertenties uit moeten schakelen om de inhoud van de website te kunnen inzien. Een alternatief is om 3 euro per maand over te maken. Voor dat bedrag krijgen bezoekers toegang tot een bijna advertentievrije (mobiele) site, en een tot 50 procent snellere laadtijd van de pagina’s.

‘Wie de adblocker niet uitzet of niet betaalt voor het nieuwe Bild smart-abonnement kan vanaf nu geen materiaal bekijken’, meldt voorzitter Donata Hopfen van krantenmagnaat Axel Springer. De uitgeverij vreest door de adblockers voor hun inkomsten. Axel Springer probeerde al via een rechtszaak populaire adblockers te blokkeren, maar trok daarbij aan het kortste eind. Ze noemen het zelfs chantage dat de makers van de adblockers uitgevers vragen te betalen, zodat advertenties op hun sites toch te zien zijn.

Het is onduidelijk of Bild vanaf nu permanent gebruik maakt van een anti-adblocker instelling, of dat het een tijdelijke waarschuwing betreft. Vorige maand blokkeerde The Washington Post om dezelfde reden de toegang tot hun website, maar die blokkade bleek (vooralsnog) van korte aard. ‘Je blokkeert advertenties. Maar blokkeer goede journalistiek niet’, meldde het Amerikaanse dagblad. De Britse krant The Guardian pakt adblockers met de mededeling ‘Wilt u ons misschien op een andere manier steunen?’ minder rigoureus aan.

Tot voor kort was het alleen mogelijk om via webbrowsers op een computer advertenties te blokkeren. Sinds september is het ook mogelijk om dit te doen via iPhones en iPads. Dit leidde tot veel onrust bij uitgevers. Christian van Thillo, topman van uitgeverij de Persgroep (VK, AD en Trouw), zei in een reactie tegenover de NOS dat adblockers ‘een doodsteek zijn voor onze toekomst.’ Ook sloot hij niet uit dat de Persgroep in de toekomst, net als Axel Springer, juridische stappen zal ondernemen tegen de makers van adblockers.

Adblock Plus is veruit de populairste advertentiebasher die gratis geïnstalleerd kan worden op Firefox, Chrome, Opera, Safari, Android en Internet Explorer. Het aantal gebruikers ervan is in korte tijd enorm gestegen. Volgens cijfers maakten in juni van dit jaar wereldwijd 200 miljoen mensen gebruik van een adblocker. Ter vergelijking: begin 2014 waren dat er nog 120 miljoen en begin 2013 zo’n 54 miljoen. Van de Europese landen maken de Grieken (38 procent) en Polen (35 procent) het meest gebruik van een adblocker. Nederlanders storen zich blijkbaar aanzienlijk minder aan advertenties aangezien slechts 14 procent een adblocker gebruikt.

Overigens zijn er alweer programma’s beschikbaar waarmee de krantenblokkades omzeild kunnen worden, zoals de Anti-Adblock Killer.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties