Regio baalt van groei Eindhoven Airport

23

Eindhoven Airport mag van het kabinet Rutte II tot 2020 stapsgewijs doorgroeien met in totaal circa 15.000 vliegbewegingen. Regio Zuid-Oost Brabant en de actiegroep Geen Vluchten Na Elven reageren ontstemd.

Eindhoven Airport mag de komende jaren verder doorgroeien tot een capaciteit van zo’n 43.000 starts en landingen in 2020. Dit schrijven staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en minister Hennis-Plasschaert (Defensie) aan de Tweede Kamer. Om in de regio zoveel mogelijk draagvlak voor de groei te creëren wordt het aantal vluchten na 23.00 uur en op zondagochtend beperkt. De luchthavens Eindhoven en Lelystad nemen stap voor stap een deel van de groei van Schiphol over.

De ministers baseren het besluit op een advies van Hans Alders dat tot stand is gekomen na overleg met omwonenden, gemeenten en belangengroepen. Omdat enkele partijen zich niet konden vinden in het advies, is de afgelopen weken gezocht naar een manier om meer draagvlak voor de ontwikkeling van de luchthaven te vinden. Uitgerekend op de dag dat de uitbreiding van Eindhoven Airport bekend werd gemaakt, zag Mansveld zich genoodzaakt haar functie als minister neer te leggen vanwege het Fyra-debâcle.

Het kabinetsbesluit krijgt weinig bijval uit de regio. Met name op de ruimte die de luchthaven in het laatste uur van de dag én op zondagochtend krijgt, reageert de regio met teleurstelling en boosheid. Ook hadden de regiogemeenten gepleit voor bescherming van de zondagsrust, door de luchthaven pas vanaf 8.00 uur open te stellen. Mansveld zet hier een streep door en geeft vanaf 7.00 uur al ruim baan, met maximaal acht vertrekkende vluchten tot 8.00 uur.

Wim Scheffers van de actiegroep Geen Vluchten Na Elven is verbijsterd vanwege het feit dat Mansveld in haar voorstellen het commerciële belang van Ryanair en Transavia zwaarder heeft laten wegen dan de weekendrust van de omwonenden. De actiegroep heeft lange tijd geprobeerd om het weekend voor omwonenden te respecteren en vluchten pas vanaf 8 uur toe te staan. ‘Als mensen die onder de aanvliegroute wonen een uurtje per week extra vragen om op gang te komen, is ze dat gewoon niet gegund.’

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Laatste reacties
Rubrieken