Erdoğan snoert media keihard de mond

24

Het Turkse dagblad Millet, gewoonlijk zeer kritisch over het regeringsbeleid van de AKP, is sinds de coup van deze week lyrisch over president Erdoğan. Op de voorpagina van de donderdag-editie prijkt een foto van de AKP-leider (met zonnebril) die deelneemt aan een militaire parade eerder dit jaar. ‘Turkije is het enige hart’, luidt de kop.

In een ultieme poging komende zondag de verkiezingen in Turkije te winnen, heeft het regime van president Erdoğan kritische media in handen genomen en omgevormd tot propaganda-instrumenten.

Woensdagochtend viel de politie in Istanbul de hoofdkantoren van de tv-zenders Kanaltürk en Bugün TV, radiozender Kanaltürk Radyo en de dagbladen Bugün en Millet binnen. Met behulp van de wapenstok verschaften ME’ers zich toegang tot de redacties die sinds maandag reeds onder overheidstoezicht waren geplaatst. Tientallen sympathisanten van de kritische media werden op straat door de oproerpolitie belaagd met traangas en een waterkanon, meldt Zaman Vandaag.

Kanaltürk en Bugün TV werden enkele uren na de inval uit de lucht gehaald. Woensdagavond werd bekend dat de publicatie van de donderdag-edities van Bugün en Millet waren verboden. Desondanks verschenen beide dagbladen tóch op de markt, maar tot grote verbazing en verontwaardiging van de lezers bleken ze voornamelijk staatspropaganda te bevatten. De kranten stonden vol met artikelen waarin enorme bewondering werd uitgesproken over het regeringsbeleid van president Recep Tayyip Erdoğan en diens partij AKP.

De door de staat overgenomen kritische media maken onderdeel uit van het conglomeraat Koza İpek Holding. Dit conglomeraat wordt volgens Zaman Vandaag beschuldigd van het financieren van de Gülen-beweging, een sociale beweging die het AKP-regime heeft aangemerkt als ‘terroristische organisatie’. Koza İpek Holding is behalve in de mediasector, ook onder meer actief in de sectoren onderwijs, mijnbouw en energie.

Het nieuwe bestuur van het conglomeraat dat maandag op last van Erdoğan werd ingesteld, bestaat nu in zijn geheel uit aanhangers van het regerende AKP-regime. Onder hen Ümit Önal, voormalig reclamemanager van het pro-AKP-dagblad Sabah. Onder anderen Hasan Ölçer, voormalig advocaat van de linkse guerrillastrijder Ilich Ramírez ‘de jakhals’ Sánchez, is benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van het conglomeraat.

De politie had eerder, op 1 september, invallen gedaan bij kantoren van Koza İpek Holding en de woning van Akın İpek, oprichter en eigenaar van het conglomeraat. De politie voerde die invallen uit in samenwerking met de Financiële Misdaden Onderzoeksraad van het ministerie van Financiën (MASAK). Intussen publiceren de originele redacties van Bugün en Millet hun ‘eigen’ online edities. ‘De soevereiniteit is van het volk’, luidt de titel van het hoofdartikel van Millet‘s donderdag-editie.

Volgens Tarık Toros, hoofdredacteur van het tv-station Bugün, zijn Turkse media in de geschiedenis van de republiek niet eerder zo hard aangepakt als nu in de aanloop naar de parlementsverkiezingen van zondag. Toros voorziet in een interview met The Guardian een donkere toekomst voor Turkije als de AKP toch wint. Hoofdredacteur van de krant Cumhuriyet, Can Dündar, ziet de aanval op Bugün als een wraakactie van Erdoğan.

Bijna 57 miljoen Turkse kiezers kunnen zondag opnieuw een parlement kiezen. De vorige stembusgang op 7 juni leverde geen coalitieregering op. De AKP verloor voor het eerst in dertien jaar de absolute meerderheid in het 550 leden tellende parlement. In Nederland namen vorige week reeds 114.000 Turkse Nederlanders deel aan de verkiezingen in Turkije. Daags vooraf ontstond commotie onder Turkse Nederlanders die een brief hadden ontvangen met een oproep op de AKP te stemmen in ruil voor leuke voordeeltjes.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken