De Spaanse regisseur en scenarist Fernando León de Aranoa heeft een zwarte oorlogskomedie gemaakt over vijf hulpverleners in het naoorlogse voormalig Joegoslavië.
We tellen het jaar 1995 en bevinden ons ergens op de Balkan, zo maken de begintitels duidelijk. De strijd in voormalig Joegoslavië is gestreden, de vredesonderhandelingen vangen aan. Toch zijn er ettelijke problemen te overwinnen, zoals de vondst van het lijk van een zeer corpulente man die in een waterput is gegooid. Het water is schaars, dus dat lichaam moet er zo snel mogelijk uit getakeld worden. De onverschrokken en roekeloze B (Tim Robbins) moet hiervoor eerst op zoek naar een stuk touw.
Het is de inleiding tot een wonderlijk avontuur van een bont gezelschap dat hulp moet zien te bieden aan de plaatselijke bevolking. B ligt vaak overhoop met zijn maatje Mambrú (Benicio Del Toro), de leider van de humanitaire missie van een fictieve hulpverleningsorganisatie. Beide mannen proberen met cynische humor de verschrikkingen van de Balkanoorlog nog enigszins te relativeren. Aan de Verenigde Naties (VN) hebben de hulpverleners niet veel want die steken geen hand uit bij het verwijderen van het lijk uit de waterput.
Fernando León de Aranoa baseerde het scenario op een Spaanse roman van voormalig missiechef van Artsen zonder Grenzen, Paula Farias. De regisseur is vooral bekend door films waarin hij sociaal onrecht aan de kaak stelt. Zijn Los Lunes Al Sol (2002) handelt over werkloosheid en haalde zelfs de Nederlandse bioscopen. De zwarte humor die vooral in het eerste deel van A Perfect Day het serieuze onderwerp verlicht, is weliswaar aangenaam maar ook een beetje leeg. Het onderwerp wordt vanuit westers perspectief behandeld, al wordt wel degelijk met compassie het lot van de lokale bevolking in beeld gebracht.
Wanneer de missie op de weesjongen Nikkolai (Eldar Residovic) stuit, die als een soort van gids voor de hulpverleners fungeert, verandert de toon van de film. De balans tussen humor en drama vindt hier een ideale balans. Aangrijpend om te zien hoe in dit deel de gevolgen van de oorlog zichtbaar worden gemaakt, met een plat gebombardeerde omgeving en de talrijke verscheurde families. Duidelijk is dat de regisseur hier meer in zijn element is.
A Perfect Day mag dan een tikje onevenwichtig zijn, de film treft wel degelijk doel met de portrettering van de hulpverleners die er het beste van proberen te maken onder moeilijke omstandigheden. Dat Benicio Del Toro een zeer aansprekende vertolking neerzet, is geen verrassing. De acteur is op dit moment in bloedvorm. Het samenspel van hem met die andere Hollywood-veteraan, Tim Robbins, is een genot om naar te kijken.
Ulrik van Tongeren