26

De Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover starten een campagne om de kosten voor de ov-chipkaart omlaag te krijgen. ConsumentenClaim spant een kort geding aan om de inzet van extra wagons te bewerkstelligen.

De Nederlandse ov-chipkaart is vrijwel de duurste en klantonvriendelijkste van Europa, zo melden de Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover na eigen onderzoek. Reizigers moeten na vijf jaar voor 7,50 euro een nieuwe kaart aanschaffen. Daarnaast is Nederland het enige Europese land waar reizigers moeten betalen voor vervanging van een defecte kaart.

De organisaties willen dat de chipkaart voortaan gratis wordt vervangen na afloop van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect. Voor dat laatste moet nu 11 euro voor een lege nieuwe kaart worden betaald. Ook moeten reizigers met een verlopen anonieme ov-chip kosteloos en eenvoudiger hun saldo kunnen terugvragen aan de balie. In de praktijk is het zo dat men hiervoor de privégegevens moet toesturen naar de NS en 2,50 euro miet betalen om het restbedrag teruggestort te krijgen.

Met een levensduur van vijf jaar steekt de Nederlandse ov-chip mager af tegen vergelijkbare kaarten elders in Europa. Veel Europese ov-chipkaarten zijn onbeperkt geldig en bovendien goedkoper in aanschaf. In landen waarin de chipkaart een kortere levensduur heeft, zoals België en Denemarken, wordt de kaart gratis vervangen. Rover en de Consumentenbond roepen reizigers op online een petitie te ondertekenen die te zijner tijd aan de vervoerders en TLS zal worden aangeboden.

ConsumentenClaim gaat namens ontevreden reizigers een claim indienen tegen de NS. Volgens de claimorganisatie moeten te veel treinreizigers in de spits staan, terwijl de NS verplicht is zijn best te doen om klanten een zitplaats te bieden. De reizigers eisen dat de NS extra wagons zal gaan inzetten om de hinder, waar met name in de Randstad sprake van is, tegen te gaan. In oktober kwamen bij het meldpunt volle treinen van Rover 2470 klachten binnen en in november 3000, een recordaantal.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties