De Tweede Kamer nam donderdag een motie aan om landelijke invoering van milieuzones voor personenauto’s tegen te gaan. Bij Privacy First zijn ze daar niet rouwig om want kentekenregistratie is risicovol.
Door de invoering van milieuzones in diverse steden dreigt er een jungle aan wetgeving waarvan de automobilist uiteindelijk de dupe is. Zo luidt de waarschuwing van Vincent Böhre van stichting Privacy First. “Het zou ons daarnaast niet verbazen als er straks veel rechtszaken worden aangespannen door onvoldoende geïnformeerde automobilisten”, zegt hij op de website van Binnenlands Bestuur.
Steden als Utrecht en Rotterdam proberen de luchtkwaliteit te verbeteren door de instelling van milieuzones. Sinds mei van dit jaar worden in Utrecht alle auto’s die de invalswegen oprijden geflitst. Het kenteken wordt automatisch gecontroleerd aan de hand van RDW-gegevens. Is de dieselauto ouder dan veertien jaar, dan valt bij de eigenaar na korte tijd vanzelf een bekeuring van het Centraal Justitieel Incassobureau op de mat.
Bij Privacy First zijn ze fel gekant tegen kentekenregistratie, bijvoorbeeld voor betaald parkeren. “Wij zijn voorstander van het milieu ontzien, maar de geschiedenis leert dat kentekenregistraties uiteindelijk vaak voor andere doeleinden gebruikt worden. Denk aan de Belastingdienst, politie- en inlichtingendiensten. Voor deze organisaties zijn kentekens van grote waarde”, aldus Böhre die vindt dat kentekens alleen geregistreerd mogen worden wanneer dat strikt noodzakelijk is.
Zodra een gemeente een milieuzone wil instellen, moet zij hun inwoners voldoende informeren, stelt Böhre. In Utrecht is er al een milieuzone die met borden wordt aangegeven. De gemeente Rotterdam meldt dat er een pictogram van een camera onder de milieuzoneborden komt te hangen. “Leuk en aardig, zo’n pictogram, maar de automobilist heeft nog steeds geen idee hoe lang zijn kenteken wordt opgeslagen en of deze bij derden kan aanbelanden.”