De gebroeders Ethan en Joel Coen hebben een encyclopedische kennis van de klassieke film. Hun nieuwste Hail, Caesar! is een liefdevolle ode aan het oude Hollywood. De Coens kennende zit er natuurlijk een flinke dosis spot in, maar het is tegelijkertijd een vlijmscherpe satire over de beroemde Amerikaanse filmstad.
Spelend in het Hollywood van 1951 handelt de film over de fictieve filmstudio Capitol Pictures. Aldaar is het de taak van studio fixer Eddie Mannix (Josh Brolin) om de filmsterren in het gareel en buiten de kolommen van de roddeljournalistiek te houden. Wanneer de ongetrouwde ster DeeAnna Moran (Scarlett Johansson) tijdens een zwemmusical zwanger raakt van een onbekende man moet dat opgelost worden.
En dan is er de kidnapping van de suffe ster Baird Whitlock van het bijbelepos Hail, Caesar!, gespeeld door George Clooney. Zijn ontvoerders blijken ontevreden communistische scenarioschrijvers te zijn die zichzelf The Future noemen. Grappig is het wel en wee van cowboyster Hobie Doyle (Alden Ehrenreich) die gedwongen wordt in een serieus drama te acteren, wat tot uiterst hilarische taferelen leidt.
Hail, Caesar! stelt enigszins teleur na het meesterwerk Inside Llewyn Davis (2013) van de gebroeders Coen. Niettemin valt er veel te genieten. Vooral de scènes uit films die in de studio in productie zijn, vormen pareltjes van herschepping. Het betreft hier een musical, zwemmusical, cowboyfilm en melodrama. Het regisseursduo heeft alles uit de kast gehaald om die fragmenten overtuigend voor het voetlicht te brengen.
Deze scènes zouden zomaar uit films van de jaren ’50 afkomstig kunnen zijn. Dat specifieke vakmanschap is in het huidige Hollywood allang verdwenen. Of er heden ten dage fixers als Eddie Mannix in Hollywood werken is de vraag. In het oude Hollywood werden de filmsterren streng bewaakt, tegenwoordig is de macht van de toppers evident, sommigen produceren zelfs films.
Josh Brolin als Mannix zet weer een ijzersterke rol neer, zijn personage is een serieus anker te midden van de doldwaze verwikkelingen. Eddie is bovendien katholiek en biecht dagelijks. In de kantlijn van de film spotten de Coens met religie, en ook met het communisme. Niet gek dat ze uiteindelijk het entertainment van Hollywood verkozen hebben boven die strenge ideologieën.
Hail, Caesar! is een uitzinnige komedie, laat dat nou net het genre zijn waar de gebroeders Coen niet in uitblinken. Hun beste films zijn in aanleg serieus en volgestouwd met zwarte humor, denk aan Blood Simple, Fargo, A Serious Man en Inside Llewyn Davis. In dat licht gezien kan hun nieuwste opus veeleer beschouwd worden als aangenaam tussendoortje. Desondanks mag de de ware gebroeders Coen fan deze film niet missen.
Ulrik van Tongeren