23

Informatie over de kwaliteit van huisartsen moet openbaar worden gemaakt, vindt patiëntenorganisatie NPCF. Maar volgens de huisartsenvereniging zijn de meeste patiënten tevreden over hun dokter.

Patiënten willen graag weten hoe goed hun huisarts is, maar weten dat doorgaans niet. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie (NCPF) onder een kleine 14.000 patiënten. Directeur Dianda Veldman van de patiëntenfederatie noemt de uitkomsten van het onderzoek ,,zorgwekkend”. ,,Patiënten snakken naar informatie over de kwaliteit van huisarts maar de huisartsen geven die niet prijs.”

In het onderzoek zegt nog geen 60 procent van de ondervraagden dat hij (een beetje) weet heeft van de kwaliteit van zijn huisarts. Maar meer dan de helft geeft aan te willen weten hoe goed hun huisarts is ten opzichte van hun collega’s. Van de ondervraagden wil 70 procent weten hoeveel ervaring zijn dokter heeft met bepaalde behandelingen en ingrepen. Een nog grotere groep wil weten hoe goed een huisarts doorverwijst naar het ziekenhuis.

,,We roepen de huisartsen op kwaliteitsinformatie te bieden. Waarom kan ik over van alles vergelijking op kwaliteit vinden, maar niet over de huisartsen, terwijl dat de poortwachters van de zorg zijn.” Uit het onderzoek blijkt ook dat patiënten nog steeds grote moeite hebben om van huisarts te wisselen. Bijna 10 procent van de ondervraagden wilde in 2015 overstappen maar slaagde daar niet in. Of de huidige huisarts werkt niet, of de beoogde opvolger liet weten dat zijn praktijk vol zit.

Volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) lijken de uitkomsten van het onderzoek van de patiëntenvereniging haaks te staan op eerdere onderzoeken van zowel de Consumentenbond als de LHV zelf. Volgens de Consumentenbond heeft 81 procent van de patiënten juist veel vertrouwen in de kennis en kunde van hun huisarts. ,,Niet voor niets krijgt de huisarts gemiddeld een 8,2 in het recente onderzoek van de Consumentenbond”, meldt de LHV.

Huisartsen bieden volgens de LHV zorg op maat. ,,Ze sluiten aan bij wat de patiënt op dat moment nodig heeft. Patiënten kunnen verschillend denken over wat kwaliteit van zorg is. Daarom is het zo goed dat er websites zijn als Zorgkaart Nederland waarop Patiënten hun mening geven over hun huisarts.” LHV, NHG, VPHuisartsen en de NPCF werken al jaren intensief samen om optimale zorg voor de patiënt te kunnen bieden. Binnenkort komt de vernieuwde gezamenlijke gids ‘wisselen van huisarts’ uit.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*