18
Harmony of the Seas

De groeiende populariteit van vakantie vieren op een luxueus cruiseschip heeft ook een keerzijde. Een doorsnee cruiseschip stoot net zoveel CO2 uit als 84.000 auto’s.

De cruisemarkt is een van de snelst groeiende sectoren in het massatoerisme, met in 2016 naar verwachting 24 miljoen passagiers. Ter vergelijking: in 1980 waren dat er nog maar 1,4 miljoen, meldt de Britse krant The Guardian. Een groot cruiseschip stoot net zoveel CO2 uit als 84.000 auto’s, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto’s, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto’s en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto’s.

Dinsdag deed de Harmony of the Seas de haven van Rotterdam aan, het grootste cruiseschip ter wereld, een soort varend flatgebouw. Het 362 meter lange schip heeft zes grote dieselmotoren. Op vol vermogen verbranden de motoren per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie van de meest vervuilende soort. Ook als een cruiseschip ligt aangemeerd in de haven, stoot het vervuilende stoffen uit.

Saillant detail: De Harmony of the Seas ligt aangemeerd op de grens van de onlangs ingestelde omstreden milieuzone. Benzine-auto’s ouder dan juli 1992 en diesels van voor 2001 mogen het centrum van Rotterdam niet meer in… Het aantal cruiseschepen dat Rotterdam aandoet daarentegen stijgt jaarlijks. Dit jaar meren er 63 aan, in 2017 zijn het er al 80. Amsterdam doet het nog beter met maar liefst 142 cruiseschepen dit jaar, terwijl volgens planning dat aantal in 2030 zal zijn gegroeid tot 250.

De internationale zeescheepvaart levert in zijn geheel een enorme bijdrage aan de globale luchtvervuiling. Zo stoten de zestien grootste containerschepen van de wereld tezamen méér vervuilende stoffen uitstoten dan alle auto’s bij elkaar wereldwijdAlleen al het grootste containerschip ter wereld dat geregeld in Rotterdam aanmeert, de Emma Maersk, stoot ruim zes keer zoveel zwavel uit dan alle auto’s en vrachtwagens in heel Nederland.

Hoewel de uitstoot vooral op zee plaatsvindt, is de internationale scheepvaart de grootste bron van vervuilende en verzurende neerslag op het land. Veel van de stoffen verspreiden zich over grote afstanden, terwijl 70 procent van de scheepvaart zich afspeelt binnen 400 km van de kust. Vooral de uitstoot van CO2, zwavel- en stikstofoxiden, fijnstof, stoffen die de ozonlaag aantasten, roet en vluchtige organische stoffen vormen een steeds groter probleem voor natuur, milieu en de menselijke gezondheid.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Joop van Dalen
8 jaren geleden

Laten we dan ook maar niet meer massaal op vakantie gaan met vliegtuigen en auto’s. Is er wel eens uitgerekend wat dat voor vervuiling veroorzaakt? Hoeveel auto’s rijden er in Nederland in de spits met één persoon van a naar b, en staan in de file te dampen? Wat braken open haarden uit, en wat dacht je van barbecues op een mooie zomerdag? En we moeten al helemaal niet meer op wintersport gaan waar de sneeuwkanonnen staan te blazen omdat er onvoldoende sneeuw valt op de kaalgekapte hellingen. En wat dacht je van groenten en fruit die van over heel de wereld naar onze supermarkten worden gebracht, dikwijls per vrachtvliegtuig? En wat onze kassenbouwers verstoken het jaar door? En de miljoenen varkens, koeien en kippen die ongekende mestoverschotten produceren. Mensen, er komt geen einde aan. De grote containerschepen komen allemaal spullen brengen die wij zo nodig moeten consumeren/gebruiken. Criticasters hebben allemaal boter op hun hoofd, alle mensen dragen ernstig bij aan milieuvervuiling. Vast jaloers dat ze geen cruise kunnen maken. Wij zijn een tijdelijk verschijnsel, net als de dino’s.
Ik zet overigens grote vraagtekens bij de gepresenteerde getallen. Wie heeft die berekeningen gemaakt? Je moet niet alles geloven wat er wordt gedrukt. In havens worden bijvoorbeeld schepen doorgaans aangesloten op walstroom. En de motoren draaien zelden op vol vermogen.

Frank de Greef
8 jaren geleden
Antwoord aan  Joop van Dalen

Helemaal mee eens: “Wij zijn een tijdelijk verschijnsel, net als de dino’s.” Met dien verstande dat het tijdperk van de dinosauriërs een slordige 140 miljoen jaar besloeg, terwijl ons soort mensen pas zo’n 0,1 miljoen jaar bestaat (100.000 jaar). En geen enkel zinnig mens zal durven hopen dat ons soort mensen nog eens 100.000 jaar bestaat, gezien het tempo waarin we onze wereld aan het verkloten zijn. Om over nucleaire ongelukjes nog maar te zwijgen, met straks een boerenlul als Trump aan de atoomknoppen.
Mocht er over x miljoen jaren een ander soort mensen ontstaan, zullen die geen spoortje terugvinden van ons. Want wij zullen blijken slechts een miniem bliepje in de evolutie te zijn geweest. Denk ik.

Annelies Dor
8 jaren geleden
Antwoord aan  Frank de Greef
Hans Hesseling
6 jaren geleden

Intussen is het 2018. De pratende pratende beleidsmakers praten, maar doen niets. De dinosaurusuitmoordende meteoriet zijn wijzelf. Het is oorlog tegen onszelf. Geen woorden maar daden! Cruiseschepen aan de wal, als woongelegenheid voor de daklozen. De uitbaters van die ondingen conciërges van die flatgebouwen tegen minimumloon plus 10%. Vliegvelden worden parken en het aantal dieren in de veeteelt evengroot als het aantal inwoners van een land enz. Zal wel moeten, want anders blijft er niets over met ‘wereldleiders’ als Trump en binnenkort de insano Bolsonaro in Brazilië